door Jan-Willem » Vr 05 Sep 2008, 16:08
door Niels » Vr 05 Sep 2008, 18:22Jan-Willem schreef:HEERLEN – De Intercity Eindhoven-Heerlen wordt doorgetrokken naar Aken. Dat kan, nu de doortrekking een zogenoemde Europese Interregsubside krijgt van anderhalf miljoen euro.
De gemeente Heerlen lapt nog eens hetzelfde bedrag bij. Dat maakte samenwerkingsverband Parkstad Limburg van zeven Limburgse gemeenten vrijdag bekend. De subsidie was aangevraagd door Parkstad Limburg, de stad Aken en de Aachener Verkehrsverbund, samen met de NS en de Deutsche Bahn.
De Europese subsidie maakt deel uit van een grotere aanvraag van 6,5 miljoen euro door de bij het grensoverschrijdend openbaar vervoer aangesloten (EU-)regio’s, onder leiding van de gemeente Eindhoven. Die subsidie is volledig toegekend. Venlo was ook in de race voor een doortrekking van de intercity naar Duitsland. Wat dit nu voor deze stad betekent, is nog niet duidelijk.
Bron: ED.nl
Benieuwd of wij die ook moeten rijden. Zou me wel wat lijken.
door Raymond » Vr 05 Sep 2008, 19:35Niels schreef:Interessant. Vooral ook hoe de NS dit wil gaan aanpakken. Stoten ze het traject Sittard-Heerlen-Aachen dan af, of gaan we de bovenleiding aanpassen? Of krijgen de Traxx'en van Hi-Speed een permanente klus erbij omdat zij meerspanningslocomotieven zijn?
Lijkt me wel lachen om midden in Aachen (op het station, in dienst) opeens een VIRM tegen te komen trouwens...
door Ronnie » Za 06 Sep 2008, 18:46Raymond schreef:Europese steun voor doortrekken IC Heerlen-Aachen
'€ 1,5 miljoen voor economische structuurversterking van Parkstad'
Parkstad Limburg, Aachen en de Aachener Verkehrsverbund hebben samen met hun vervoerspartners de NS en de Deutsche Bahn europese subsidie aangevraagd voor het doortrekken van de bestaande intercityverbinding Eindhoven-Heerlen naar Aachen. Met succes, want deze aanvraag is goedgekeurd. Dit betekent € 1,5 miljoen subsidie van Europa. De gemeente Heerlen neemt de co-financiering (ook nog eens € 1,5 miljoen) voor haar rekening. Hiermee krijgt de ontwikkeling van deze grensregio tot euregionaal kennis- en hoogwaardig technologisch knooppunt een enorme impuls.
De € 1,5 miljoen voor het doortrekken van de bestaande IC-verbinding Eindhoven-Heerlen naar Aachen maakt deel uit van een veel grotere aanvraag. De bij het grensoverschrijdend openbaar vervoer aangesloten (eu)regio’s hebben onder leiding van de gemeente Eindhoven met het Interreg IV-B “RoCK-project” (Regions of Connected Knowledge) € 6,5 miljoen europese subsidie aangevraagd en toegekend gekregen. Een belangrijke impuls voor de economische ontwikkeling van de kennis-as Eindhoven-Aachen.
Onderzoek: IC-verbinding met Duitsland via Heerlen-Aachen winstgevend
Deze succesvolle aanvraag is mede tot stand gekomen door een businesscase, die aantoonde dat het doortrekken van de IC-verbinding naar Duitsland over Heerlen 120% kostendekkend is. Deze businesscase hield een gezamenlijk onderzoek in met de gemeente Eindhoven naar het doortrekken van de IC-verbinding naar Duitsland via de lijnen Heerlen-Aachen en Venlo-Düsseldorf. De lijn Heerlen-Aachen liet een meer dan sluitend resultaat zien.
Europese en euregionale steun brengen Parkstad dichter bij Aachen-Köln-Düsseldorf
Op 31 maart ondertekenden de ministers van Verkeer, de heren Eurlings en Wittke (van de Duitse deelstaat Nordrhein Westfalen), alsmede de overige betrokken vertegenwoordigers van de Duitse en Nederlandse autoriteiten en vervoerders deze businesscase. Daarnaast werd er op 30 juni een euregionale overeenkomst voor het grensoverschrijdend openbaar vervoer door alle betrokken partijen (onder andere de ministeries en de provincies) ondertekend, waarin ook inspannings-verplichtingen voor dit gebied staan geformuleerd. Belangrijke stappen die Parkstad en Aachen nog verder verbinden en Parkstad via Aachen rechtsreeks aansluiten op de hogesnelheidslijn Köln, Düsseldorf en andere grootstedelijke regio’s over de Duitse grens.
Verbinding naar Aachen biedt Parkstad nieuw economisch perspectief
In Aachen worden de komende jaren forse investeringen gedaan in twee nieuwe campussen van de technische hogeschool, de RWTH, die onlangs is uitgeroepen tot exellenz Universität door de Duitse staat. De nieuwe campussen Melaten en Westbahnhof worden aan de rand van de stad gebouwd. Voor Parkstad opent dit de mogelijkheden om Avantis als derde campus aan te haken en zo met Aachen deze regio tot een euregionaal kennisknooppunt te ontwikkelen. Een knooppunt dat kennis, technologie, nieuwe energie en medisch specialisme van het hoogste niveau bundelt en letterlijk met elkaar verbindt. De europese steun voor het doortrekken van de IC-verbinding naar Aachen en de inspanningen om de lightrail-verbinding Heerlen-Aachen via Avantis te laten lopen, zijn van cruciaal belang voor deze ontwikkeling. Een ontwikkeling die alleen al aan Duitse kant 15.000 nieuwe banen creëert.
Reactie Parkstadbestuur
Het Parkstadbestuur acht de Europese steun van groot belang voor de verdere structuurversterking van de regio en de samenwerking met Aachen. Zij ziet hierin de erkenning voor het belang van de ontwikkeling van sterke grensregio’s en rekent op verdere steunverwerving, ook landelijk, samen met de provincie Limburg.
De 4 prioritaire projecten van de regio Parkstad Limburg (die als plan van aanpak van het Grensoverschrijdend Openbaar Vervoer deel uitmaken van de strategische Parkstad-agenda):
1. Passeerspoor Landgraaf en uitbouw station Herzogenrath
Dit is een eerste stap om de al bestaande capaciteitsproblemen op dit niet geëlektrificeerd enkelsporig baanvak op te lossen en een belangrijke voorwaarde voor het doortrekken van de genoemde IC-verbinding. De provincie heeft inmiddels € 5 miljoen toegezegd voor de aanleg van het dubbelspoor. En van Duitse zijde is € 5,6 miljoen ter beschikking gesteld voor de uitbouw van het station Herzogenrath.
2. IC-Verbinding Eindhoven - Heerlen – Aachen
De genoemde businesscasestudie met een meer dan sluitend resultaat (120%) ligt op tafel en biedt ook oplossingen op technisch vlak. Er is steun vanuit vele kanten en ook de vervoerders werken mee aan het project. De Interreg IV-B aanvraag is inmiddels goedgekeurd. Parkstad gaat nu samen met de partners aan de slag.
3.Verbinding (Maastricht -) Heerlen – Kerkrade – Avantis - Aachen
Er is al een groot potentieel aan grensoverschrijdende verplaatsingen tussen Kerkrade en Aachen van rond de 10.000 per dag maar op dit moment nog een onvoldoende OV-verbinding. Een quickscan en een verder gaande dienstregelings- en infrastructurele studie laten duidelijk zien dat de verbinding haalbaar is. Parkstad, Avantis en de RWTH worden hiermee optimaal met elkaar verbonden en goed aangesloten op het HST station Aachen. En er komt meer capaciteit beschikbaar op het hoofdspoornet.
4. Dubbelspoor & elektrificatie Heerlen – Herzogenrath
Deze laatste stap betekent een duurzame oplossing voor een betrouwbare exploitatie van zowel de doorgetrokken IC-verbinding als het regionaal personen- en alsmaar groeiend goederenvervoer over het spoor. De bedoeling is dit stap voor stap aan te pakken en te beginnen met het stuk Heerlen - Landgraaf.
Bron: http://www.parkstad-limburg.nl/pagina.php?pagid=270
---
Ronnie schreef:Een bericht uit Dagblad De Limburger, met ook een reactie van de gemeente Venlo:
Intercity naar Heerlen door naar Aken
De Intercity Eindhoven-Heerlen wordt doorgetrokken naar Aken. Dat kan nu de doortrekking een zogenoemde Europese Interregsubsidie krijgt van anderhalf miljoen euro. De gemeente Heerlen lapt nog eens hetzelfde bedrag bij.
Heerlen
ANP
De gemeente Heerlen lapt nog eens hetzelfde bedrag bij. Dat maakte samenwerkingsverband Parkstad Limburg van zeven Limburgse gemeenten vrijdag bekend. De subsidie was aangevraagd door Parkstad Limburg, de stad Aken en het Aachener Verkehrsverbund, samen met de NS en de Deutsche Bahn.
De Europese subsidie maakt deel uit van een grotere aanvraag van 6,5 miljoen euro door de bij het grensoverschrijdend openbaar vervoer aangesloten (EU-)regio’s, onder leiding van de gemeente Eindhoven. Die subsidie is volledig toegekend.
Venlo wil ook een intercityverbinding vanuit Eindhoven met Düsseldorf. Maar Heerlen krijgt nu alvast groen licht omdat het rendement daar gegarandeerd is en in Venlo nog niet. Dat komt volgens een woordvoerder van de gemeente Venlo onder meer door de toeslag per kilometer die treinreizigers in Duitsland extra moeten betalen. „Heerlen ligt zes kilometer van Aken, Venlo vijftig van Düsseldorf, dat maakt het erg duur”, aldus de woordvoerder.
Ook betwist Venlo een berekening van het aantal reizigers, zoals eerder becijferd in een businessplan. Venlo denkt dat veel Duitse pendelaars gebruik zullen maken van de trein. Ten slotte zijn er nog technische problemen omdat de Duitsers een ander soort hoogspanning op de bovenleiding hebben.
„Maar het is niet zo dat Heerlen wint en Venlo verliest”, zei de Venlose woordvoerder. „We hebben allebei belang bij grensoverschrijdende verbindingen.” Venlo laat nu een nieuw onderzoek doen.
Bron: Dagblad De Limburger
door Ronnie » Do 11 Sep 2008, 18:12
door Bart » Vr 12 Sep 2008, 17:46Ronnie schreef:Petitie grensoverschrijdend openbaar vervoer
Parkstad en de gemeente Heerlen bieden donderdag in Den Haag een petitie aan over de grensoverschrijdende openbaar vervoer verbindingen tussen Heerlen en Aken. Parkstad en Aken zetten in op een spoorverbinding tussen Heerlen, Aken, Keulen en Düsseldorf.
En een treinverbinding tussen bedrijventerrein Avantis en de twee campussen die in Aken worden gebouwd bij de universiteit. Vorige week kreeg Parkstad nog een Europese subsidie van 1,5 miljoen euro voor het doortrekken van de intercitylijn van Heerlen naar Aken. Donderdag vergadert de kamercommissie Verkeer en Waterstaat in Den Haag over een voorstel voor grensoverschrijdend openbaar vervoer. Ook het comité Trein Terug in Eijsden zal vandaag in Den Haag een petitie aanbieden. Het comité ijvert voor het weer openstellen van het station in Eijsden.
Bron: L1
door Niels » Vr 12 Sep 2008, 18:22Bart schreef:Reizigersverkeer van en naar Duitsland is blijkbaar niet alleen in België een probleem...
Bij ons rijdt bitter weinig verkeer naar DU. Enkel een IR-treintje van Luik naar Aachen (passeert onder andere in de nieuwe stopplaats Hergenrath).
BDJ
door Kars » Ma 26 Apr 2010, 21:24Niels schreef:En toch moet er zeker wel potentieel zijn. De Benelux-trein rijdt bij mijn weten ook altijd goedgevuld rond.
door Bart » Ma 26 Apr 2010, 22:05Kars schreef:In 2015 per intercity naar Aken en Düsseldorf
Gepubliceerd: 24 april 2010 9.30
De Duitse stations Aken en Düsseldorf moeten in 2015 deel uitmaken van het Nederlandse intercitynet. Een motie van die strekking is deze week aangenomen door de Tweede Kamer.
Minister Camiel Eurlings bekijkt nu of het ook daadwerkelijk juridisch mogelijk is om de Duitse stations toe te voegen aan het zogeheten hoofdrailnet. Lukt dat, dan betekent dit een grote opsteker voor bestaande initiatieven om de intercity's die nu nog in Heerlen en Venlo eindigen, door te trekken richting Duitsland.
Vorig jaar werd al besloten 20 miljoen euro vrij te maken voor de intercity Eindhoven-Heerlen-Aken, waardoor de landelijke concessiestart in 2015 waarschijnlijk niet hoeft te worden afgewacht. Het onderschrijven van de initiatiefnota betekent ook dat er definitief 9 miljoen euro vrijkomt voor de Avantislijn van Kerkrade naar Aken.
Bron: Dagblad de Limburger
door Hugo » Vr 30 Apr 2010, 00:23Bart schreef:Geldt ook voor België. Maar omwille van gevreesde concurrentie met de HSL is die jaren geleden afgeleid naar Eupen.
Goed voor Eupen, uiteraard. Maar het stoppertje naar Aachen dat nu overblijft, is echt te weinig.
Voor een IC naar Aken, zowel uit BE als NL!
door Bart » Vr 30 Apr 2010, 11:25Hugo schreef:Eupen...tja, Aken ligt toch echt wat beter in de markt, economisch gezien denk ik :mrgreen:
Ik hoop niet dat je Van Eupen bedoeld...das een wereld van verschil
door Ronnie » Vr 16 Sep 2011, 19:15Bart schreef:Eupen is de hoofdstad van het Duitstalige deel van België. Kijk maar op G Maps
door Thieskes » Vr 16 Sep 2011, 20:58Ronnie schreef:Intercityverbinding tussen Eindhoven en Aken
Eind 2013 kan er een intercity rijden tussen Eindhoven en Aken. VVD-kamerlid Charlie Aptroot maakt zich daar sterk voor. In een brief aan minister Melanie Schultz Van Haegen van Infrastructuur en Milieu vraagt Aptroot om vaart te zetten achter de treinverbinding. Aan Duitse zijde zouden geen procedures de intercityverbinding in de weg staan. De intercity van Eindhoven rijdt nu tot Heerlen.
Reizigers richting Aken moeten daar overstappen. Als de intercity kan doorrijden tot Aken verkort dat de reistijd met een half uur.
Bron: L1
door Ronnie » Vr 16 Sep 2011, 21:31Thieskes schreef:Dus vanaf Heerlen flink gas geven en dan hopen tot in Aken uit te rollen? Of een dieselloc tussen Aken en Heerlen.
door Thieskes » Za 17 Sep 2011, 10:09Ronnie schreef:Nee, via de Avantislijn .
door Peter » Za 17 Sep 2011, 15:04Thieskes schreef:Die is in 2013 toch nog niet gereed? Volgens mij zou die pas gereed zijn ergens richting 2016.
door Shar » Zo 18 Sep 2011, 13:17Peter schreef:Oud nieuws volgens de commentaren bij het artikel.
door Hugo » Zo 18 Sep 2011, 14:43Shar schreef:Kedeng kedeng, kedeng kedeng, oehoo,
Meilen der Spur schießen unter mir durch, weil ich auf meinem Weg zu dir bin, weil ich weg von dir bin ..
Left frühen Morgen nach der Nacht im Windschatten
und wartete 10 Minuten auf den Zug
Denn das war etwas Verzögerung und mein Gott gibt mir Ballen
Zehn Minuten weniger, weil ich mit Ihnen bleiben kann ....
Juist ja.
nee lijkt me lachen! uitstapjes naar Duitsland komt weer dichterbij
Hugo schreef:Waarom? Je kunt toch net zo makkelijk via Venlo, Bentheim of Herzogenrath? Alleen is dit rechtstreeks.
door Ronnie » Di 11 Okt 2011, 19:12
door Kars » Ma 16 Jan 2012, 14:54Ronnie schreef:In onderstaande PDF-file (laatste twee pagina's) is te zien hoe het lijnennet rondom Aachen er in 2016 uit zal komen te zien, als de plannen doorgaan uiteraard :
http://www.avv.de/fileadmin/sites/avv/d ... _Top_8.pdf
Kars schreef:Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Gepubliceerd: 16 januari 2012 7.00
Mogelijk dit jaar nog en uiterlijk maart 2013 moet er een ‘intercity-achtige' internationale treindienst gerealiseerd zijn tussen Heerlen en Aken.
Aan dat initiatief van de provincie Limburg en het Aachener Verkehrsverbund wordt momenteel hard gewerkt, met steun van het ministerie van Infrastructuur. De nieuwe dienst zou geëxploiteerd moeten worden door een nieuw (‘voorloop')bedrijf waarin de NS en een Duitse partner participeren. Op korte termijn moet duidelijk worden of dit initiatief financieel en technisch haalbaar is.
Het voornemen anticipeert op bestaande plannen om Aken - net als andere grote buitenlandse stations in grensregio's - op het Nederlandse intercitynet aan te sluiten. In het nieuwe contract dat het Rijk met de NS afsluit, is dit per 2015 geregeld. Wel is daarvoor vereist dat het spoor tussen Heerlen en Aken verdubbeld en geëlektrificeerd wordt. De intercity tussen Eindhoven en Heerlen krijgt dan de ook door het Rijk zo gewenste aansluiting op HSL-station Aken.
Maar ook voor die tijd moet er al een snellere dienst naar die Duitse stad komen, zo wensen overheden aan beide zijden van de grens. ‘Een IC-achtige' verbinding, noemt een woordvoerder van de provincie dat. Momenteel wordt bekeken wat daarvoor technisch nodig is en of het betaalbaar is. De provinciewoordvoerder wil op dit moment geen verdere informatie geven.
Momenteel exploiteren de NS en de Deutsche Bahn al een stoptreinverbinding tussen Heerlen en Aken, de Euregiobahn. Of beide treindiensten los van elkaar kunnen bestaan, is onderwerp van onderzoek.
Het ministerie is bereid mee te werken aan de komst van de snellere verbinding. De initiatiefnemers kunnen daarvoor gebruikmaken van de pot van 23,8 miljoen euro die is gereserveerd voor de IC-verbinding. Die investering moet dan wel passen binnen de plannen voor de IC. De provincie zou verder, zegt het ministerie, bereid zijn in Landgraaf een passeerspoor te realiseren zodat er ruimte is voor treinen die elkaar tegemoetkomen.
Bron: Dagblad de Limburger
door Ronnie » Za 07 Jul 2012, 17:48
Ronnie schreef:Volgend jaar sneltrein naar Aken
Eind volgend jaar moet er een sneltreinverbinding zijn tussen Heerlen en Aken.
De provincie Limburg heeft daarover nu overeenstemming met vervoerders, spoorbeheerder Prorail en andere overheden. De spoorlijn moet onderdeel worden van een doorgetrokken intercity tussen Heerlen en Aken. Op dit moment loopt er alleen een stoptrein tussen Heerlen en de Duitse stad, de zogenoemde Euregiobahn. De provincie wil dat er in 2013 een sneltrein rijdt, die dan in 2016 een volwaardige intercity wordt.
Bron: L1