Korte Nieuwsberichten Nederland

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Arriva wil intercitygat NS opvullen
2 september 2014

Arriva wil treinen laten rijden op het traject tussen Dordrecht en Rotterdam en wil hiermee het gat opvullen als de NS het aantal intercity’s, dat rijdt op Dordrecht Centraal, terugschroeft.

Arriva wil de huidige Merwedelingelijn tussen Leerdam, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Sliedrecht en Dordrecht doortrekken naar Rotterdam. Dat zou volgens de vervoerder zeven minuten reistijd schelen voor 40% van de reizigers die nu nog overstapt op Dordrecht om naar Rotterdam te reizen.

De NS gaat vanaf 2016 het mes zetten in de dienstregeling vanaf Dordrecht CS. Nu kunnen reizigers nog zes keer per uur met een intercity rechtstreeks naar Rotterdam reizen. Zoals het er nu uitziet, zal dat één keer per uur worden. Even leek Dordrecht als intercityverbinding helemaal te verdwijnen. Dat lijkt, na een stevige lobby vanuit de gemeente, nu van de baan.

De NS, eigenaar van het hoofdrailnet, reageert verbaasd op de uitlatingen van Arriva. Volgens NS-woordvoerder Inge Rijgersberg zijn Arriva’s plannen veel te voorbarig omdat nog niet definitief is hoe het hoofdrailnet wordt ingericht. Bovendien kan de NS het eventuele gat zelf anders gaan invullen.

Bron: RTV Dordrecht
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3560
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Rens »

Ja hoor, 1x per uur...
media:roll:
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

15 miljoenste reiziger in ICE International
donderdag 4 september 2014

NS heeft donderdag de 15 miljoenste reiziger in ICE International van Amsterdam naar Frankfurt. Mevrouw Irene Slagt-Zierke uit Krommenie was de gelukkige. Samen met haar dochter was zij op weg naar Duitsland voor familiebezoek. Zij werd verrast door NS International-directeur Marjon Kaper die haar een weekendje Berlijn aanbood.

Onder de naam ICE International rijdt de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Frankfurt. Deze werd in november 2000 door DB en NS geïntroduceerd, die de EuroCity treinen verving. Inmiddels reizen jaarlijks meer dan een miljoen reizigers met ICE International tussen Nederland en Duitsland.

De trein rijdt zeven keer per dag naar de Duitse bestemmingen Oberhausen, Duisburg, Düsseldorf, Keulen en Frankfurt. Daarnaast gaat de trein 1x per dag via Mannheim door naar het Zwitserse Basel. Tussen Keulen en Frankfurt haalt de trein een topsnelheid van 300 kilometer per uur.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Propvolle treinen lijken iets minder vol te worden

Minder klachten dan vorig jaar over enorme drukte in de trein tijdens de spits.

De aanpak van overvolle treinen in de spitsuren werpt de eerste vruchten af. Het aantal klachten van treinforensen is minder groot dan vorig jaar, zo blijkt uit gegevens van Rover. De reizigersvereniging ontving in de eerste week van deze maand tweehonderd klachten via de site volletreinen.nl. Dat is aanzienlijk minder dan een jaar geleden, toen het meldpunt in september met in totaal tweeduizend klachten haast overstroomde.

Hoewel Rover optimistisch is, houdt een woordvoerder wel een slag om de arm. “Vorig jaar waren er ook erg veel storingen. We zullen moeten afwachten wat er gaat gebeuren als er slechter weer aankomt.” September is kort na het einde van de vakantie doorgaans een drukke klachtenmaand over het openbaar vervoer. Deze zomer ontving Rover op volletreinen.nl ‘amper twintig klachten per maand’.

NS besloot onlangs in de spitsuren langere treinen het spoor op te gaan sturen. Aanleiding was de klachtenregen van vorig jaar uit het hele land, onder meer over achterblijvers op het perron, door de drukte onwel wordende medereizigers en vertragingen dankzij moeizaam in- en uitstappen.

Het verlengen van ongeveer 30 procent van de treinen in de ochtendspits met reservemateriaal, moet in zowel de ochtend- als avondspits zesduizend extra zitplaatsen opleveren. In december worden oude dubbeldekkers van stal gehaald.

Ook kondigde NS speciale apps aan, waarmee reizigers via hun smartphone rechtstreeks kunnen doorgeven of het te druk was tijdens welke specifieke treinrit. Op die manier kan sneller en beter de inzet van materieel worden aangepast. De eerste app, van Rover, is vanaf vandaag te downloaden. Volgende week test NS met een speciale ‘feedbackknop’ in de Reisplanner Xtra.

Met de app van Rover is het mogelijk om een melding door te geven van overvolle treinen van alle spoorbedrijven in het land. NS ontvangt elke dag van de reizigersorganisatie een overzicht van alle klachten, de regionale vervoerders ‘periodiek’. De Volle Treinen-app van Rover is vooralsnog alleen voor mensen met een telefoon met het besturingssysteem Android van Google. Binnenkort volgt een versie voor bezitters van een iPhone.

NS benadrukt wel dat staan in de spits ‘erbij hoort, zeker op kortere afstanden’. In de ochtendspits zijn vijfhonderdduizend Nederlanders op onderweg naar werk of studie. Sprinters zijn er op gebouwd om mensen staand te vervoeren, stelt Rover.

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NedTrain neemt Technische Centrum in Utrecht in gebruik
Gepubliceerd op 10-09-2014 om 12:31

NedTrain heeft maandag in Utrecht de eerste van een aantal nieuwe Technisch Centra officieel geopend. Het nieuwe centrum zit dicht bij de hoofdsporen en het station Utrecht Centraal. Zo kunnen complexere reparaties aan treinen voortaan nog dichter op de treindienst worden uitgevoerd, waardoor treinen sneller weer het spoor op kunnen voor onze reizigers.

BAM Utiliteitsbouw heeft de opdracht gekregen voor het ontwerp en de realisatie van de Technische Centra in Utrecht en Den Haag. De start van de bouw van het Technisch Centrum Den Haag staat nu gepland eind 2014. Voor de bouw van de Technische Centra in Zwolle en Nijmegen is NedTrain momenteel in overleg met verschillende overheidsinstanties over vergunningen.

Werkzaamheden
“Met deze technische centra kunnen werkzaamheden als de vervanging van stroomafnemers, koppelingen en ruiten straks nog sneller. De Technische Centra zijn daarmee een prachtige aanvulling op de werkplaatsen die we al hebben. Met 1.800 monteurs zijn wij eigenlijk het grootste garagebedrijf van Nederland en op deze manier innoveren we continu.“ aldus directeur Michiel van Roozendaal van NedTrain.

Bij de bouw van de technische centra staat duurzaamheid centraal. Het Technisch Centrum in Utrecht beschikt bijvoorbeeld over zonnepanelen, led-verlichting, en diverse water, energie- en afval besparende maatregelen. Het Technisch Centrum beschikt over het vier sterren-label van BREEAM (duurzaamheidslabel van het gebouw).

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Aanpak spoorlawaai Breda laat op zich wachten
Geplaatst op 14 september 2014, Laatste update 14 september, 13:03

BREDA - Het lijkt er op dat ProRail vooralsnog niet van plan is om versneld de geluidsoverlast aan te pakken die het toenemende treinverkeer over het spoor in Breda veroorzaakt. Dat constateert het CDA. De partij las aandachtig het 'actieplan omgevingslawaai druk bereden spoorwegen 2013-2018' van ProRail en stelde vast dat Breda daar eigenlijk niet in voorkomt. Dat is niet conform eerdere toezeggingen van verantwoordelijk wethouder Bob Bergkamp (ook CDA). Die sprak in juni met bewoners van Tuinzigt.

Zij hadden bij de plannen voor de bouw van 224 studenteneenheden aan de Rat Verleghstraat aangegeven dat zij veel last hebben van het geluid van het spoor en vrezen dat het verder toeneemt.

Immers: het geluid ketst af op het nieuwe gebouw. Maar dat is niet alles. Vanwege werkzaamheden aan de Betuweroute is een toename te verwachten van goederentransport op de Brabantroute: het spoortraject van West naar Oost dat dwars door Breda loopt.

De Tuinzigtbewoners vonden destijds een welwillend oor bij Bergkamp. In een brief aan de gemeenteraad van Breda kondigde de wethouder aan dat hij zich bij ProRail hard zou gaan maken voor een versnelde geluidssanering , zodat de overlast van de omliggende woningen tot een minimum beperkt zou worden.

Nu ligt er dus een plan van proRail, waarin met geen woord wordt gerept over geluidsdempende maatregelen in Breda.

Bron: BN De Stem
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7673
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

NedCar: spoorlijn snel aanleggen

Gepubliceerd op: 13.09.14 14:54

Het is voor VDL NedCar pure noodzaak om snel aangesloten te worden op het spoorwegnet. Er moet daarom werk gemaakt worden van de aanleg van rails tussen de autofabrikant in Born en de spoorlijn Sittard-Roermond, 500 meter verderop. Dat betoogde directeur Joost Govaerts tijdens een themabijeenkomst van het Prinsjesfestival in Den Haag. Volgens Govaerts is de aansluiting voor opdrachtgevers en leveranciers een must, en is de heropening van de fabriek hét moment om deze discussie te heropenen.

Bron: Limburger.nl
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

'Abonnement vergeten? Niet automatisch geld terug'
22 september 2014 6:43

Treinreizigers die hun nieuwe abonnement vergeten, krijgen bij de NS niet meer automatisch hun geld terug.Het gaat om de abonnementen 'Altijd Vrij', 'Weekend Vrij' en 'Dal Vrij', schrijft De Telegraaf. Tot voor kort hadden passagiers tot maximaal drie keer per jaar het recht op een geldteruggave-regeling, als ze een kaartje moesten kopen omdat ze hun abonnement waren vergeten. 

"Maar NS heeft het recht stiekem afgeschaft", zegt een woordvoerder van reizigersclub Voor een Beter OV tegen de krant. "Ik ben woedend. De NS ontneemt zijn beste klanten een recht dat overal in Europa bestaat."

Zo'n 1,5 miljoen reizigers hebben een abonnement bij de NS. Volgens NS-manager Van Halen kunnen abonnementhouders nu een beroep doen op een coulanceregeling. Voor een Beter OV is het hier niet mee eens: "Dan ben je afhankelijk van de grillen van de NS."

De NS laat weten dat de coulanceregeling vaststaand is en dat mensen wel degelijk hun geld kunnen terugkrijgen. Het bedrijf roept degenen die nul op rekest hebben gekregen, op zich te melden.

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Venlo: problemen rond station onacceptabel
Sjoerd Van Heugten, Geplaatst opdinsdag 23 september 2014 - 22:33

Burgemeester Antoin Scholten van Venlo vindt het onacceptabel dat er zoveel problemen zijn rond het spooremplacement en het station.

Dinsdag werd voor de tweede keer in een week tijd het treinverkeer stilgelegd en hetstation ontruimd vanwege een lekkage in een wagon.

Oplossing"
Je moet het station natuurlijk wel ontruimen als dat noodzakelijk is en je moet geen enkel risico nemen," zegt Scholten. "Maar we moeten hier echt een oplossing voor vinden. Het veroorzaakt veel onrust in de gemeente omdat elke keer veel hulpdiensten uitrukken naar het emplacement. En mensen denken dan meteen aan gevaarlijke stoffen die daar staan."

Paniekvoetbal
Volgens Scholten, die benadrukt dat veiligheid boven alles staat, wordt nu vaak 'paniekvoetbal gespeeld'. Het gaat volgens hem om resten van stoffen die achterblijven in een wagon en waar in een verbindingsstuk kleine beetje vloeistof wegsijpelt.

ProRail
De burgemeester wil daarom snel overleg met beheerder Pro-Rail om te kijken of er bijvoorbeeld waarnemers zijn die eerder kunnen inschatten of het gaat om een calamiteit of om een lek dat door het aanwezige personeel kan worden opgelost.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Ondergrondse station en stationshal Delft opgeleverd
Gepubliceerd op 24-09-2014 om 10:48

Het ondergrondse station en de nieuwe stationshal van Delft zijn zo goed als klaar en afgelopen vrijdag door de betrokken bouwers opgeleverd aan opdrachtgever ProRail. Voor de bouw van de stationshal is Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft (OBS) gedelegeerd opdrachtgever geweest. Met de oplevering is ProRail nu eigenaar van het ondergrondse station en heeft de spoortunnel tot haar beschikking om de komende maanden te gaan testen. De nieuwe stationshal is nu in handen van spoorvervoerder NS, die in december van dit jaar start met het inrichten van de winkels.

De oplevering van het ondergrondse station en de stationshal markeert een belangrijke nieuwe fase voor Spoorzone Delft. De bouwplaats onder het maaiveld is nu getransformeerd tot een zo goed als gebruiksklaar station. Dit deel verandert nu in een testomgeving, waar tunnel, ondergronds station en bijbehorende tunneltechnische installaties en veiligheidssystemen worden getest en voorbereid op de ingebruikname van de spoortunnel. Volgens de huidige planning zijn de tunnel en het station in het voorjaar van 2015 klaar.

Aannemers
Ad Broeders, projectmanager Spoorzone Delft vanuit ProRail: “Bouwers Strukton Worksphere, Strukton Rail, BAM Utiliteitsbouw en Combinatie CrommeLijn (CCL) hebben met deze oplevering ieder een flinke klus geklaard en een aanzienlijke bijdrage geleverd in de realisatie van het project Spoorzone Delft.”

Strukton Worksphere is in september 2013 gestart met het afbouwen van het ondergrondse station en de fietsenstalling. Deze aannemer is verantwoordelijk voor de realisatie van de vloeren, plafonds, wandbekleding, stijgpartijen, rookschermen en inrichting van het ondergrondse station.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

9292: eind 2014 actuele reisplanner
donderdag 25 september 2014

Reisinformatiegigant 9292 verwacht eind dit jaar de lang beloofde actuele reisplanner te kunnen leveren. Op dit moment houdt de veelgebruikte reisplanner nog geen rekening met storingen en vertragingen. Daardoor kloppen bij verstoringen de reisadviezen vaak niet. Dat probleem is naar verwachting eind november verholpen.

In 2011 kondigde 9292-directeur Stefan Hulman al aan dat de reisplannervan het bedrijf realtime zou worden. De bedoeling was dat dit in 2012 gerealiseerd zou worden. Maar het bedrijf zegt zich verkeken te hebben op de complexiteit van actuele reisinformatie. Inmiddels is het bedrijf voorbijgestreefd door de nieuwe reisplanner GoAbout. Die website geeft inmiddels al wel deur-tot-deur realtime reisadvies.

Combinatie van omstandigheden
Critici stellen dat de complexiteit meevalt. Volgens 9292-woordvoerster Eline Bijveld is het een combinatie van omstandigheden. "Niet alleen de complexiteit speelt een rol, maar we hebben ook tijd nodig gehad om de benodigde investering te kunnen financiëren. Dagelijks geven we 1,5 miljoen adviezen. Als we overstappen op een realtime reisplanner, dan moet die ook goed zijn", legt ze uit. Als naar verwachting eind november - maar uiterlijk in december - de reisplanner realtime wordt, moeten alle kinderziektes zijn opgelost.

Verkeerde adviezen
Begin dit jaar heeft een beperkt aantal reizigers al de nieuwe realtimeplanner van 9292 getest. Nadat de introductie van die planner al een aantal keer was uitgesteld, ging het bedrijf in juli ervan uit dat die maand de vernieuwde reisplanner eindelijk live kon. "We zijn toen begonnen met de uitrol op ons callcenter. Maar toen kwamen we erachter dat de actuele reisplanner vaker dan verwacht niet klopte", zegt Bijveld.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Vanaf 2018 kan het plassen in Sprinters beginnen
maandag 29 september 2014

Je moet nog tot 2021 je plas ophouden als je in de Sprinter zit. Vanaf dan zitten er in bijna alle stoptreinen toiletten. Dat heeft staatssecretaris Mansveld geschreven aan de Tweede Kamer. Goed nieuws voor treinreizigers met hoge nood, want eerst zouden die tot 2024 moeten wachten.

De Tweede Kamer drong er jaren geleden al op aan dat nieuwe Sprinters met een wc geleverd moesten worden. In totaal krijgen 131 Sprinter-treinstellen een wc. En de NS begint in 2018 met het plaatsen daarvan. In elk treinstel komt dan een toilet, dat ook toegankelijk is voor mensen in een rolstoel.

Volgens Mansveld is dat een lastige operatie. "Een bestaand type toilet wordt nu ingebouwd in een nieuw type treinstel dat niet is ontworpen voor het plaatsen van toiletten", staat in haar brief. Volgens haar kijkt de NS nu wie die toiletten moet gaan plaatsen.
Klachtenregen

De NS kreeg veel kritiek omdat er in nieuwe stoptreinen geen toilet meer zat. Een treinritje in de Sprinter moest volgens de NS worden gezien als een bus- of een tramritje, waar de reiziger ook niet naar het toilet kan.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

KNV Spoor wil duidelijkheid
DOOR EINDREDACTIE TOTAALTRANS / OP 1 OKTOBER 2014 OM 10:09

KNV roept staatssecretaris Mansveld en de Tweede Kamer op om tijdens hun overleg op 1 oktober helderheid te geven over de voorwaarden waar de spoorgoederenvervoerders in 2015 mee aan het werk moeten.Moet er in 2015 met één of met twee infrastructuurbeheerders een toegangsovereenkomst worden afgesloten? Op welke manieren werpt de bouw van het derde spoor Emmerich-Oberhausen in 2015 haar schaduw vooruit? Op welke wijze en wanneer zal de Wet Basisnet gaan doorwerken? Hoe gaat het verder met de gebruiksvergoedingen op het Nederlandse spoor?

Contracten
Spoorvervoerders moeten rond deze tijd hun contracten met opdrachtgevers voor 2015 afsluiten, maar vooralsnog verkeert de sector in grote onzekerheid over enkele essentiële kwesties. Kwesties die onduidelijkheid over te maken kosten met zich meebrengen en daarmee ongunstig kunnen zijn voor het doorzetten van het broze economisch herstel.

Goed vertrouwen
De in maart 2014 vastgestelde Lange Termijn Spoor Agenda (LTSA) wekt de verwachting dat het spoorgoederenvervoer de kans en de ruimte krijgt om haar concurrentiepositie, en daarmee die van de Nederlandse havens, te versterken. Maar zal de daad bij het woord gevoegd worden? Vervoerders verkeren in onzekerheid over de omstandigheden voor het nieuwe jaar, terwijl zij bezig zijn hun vervoerscontracten af te sluiten. Paul van Lede, voorzitter van KNV Spoorgoederenvervoer: ‘We hebben goed vertrouwen in het kabinet, maar op basis van goed vertrouwen alleen kunnen mijn leden helaas geen contracten afsluiten’.

Oproep
KNV had dit voorjaar de onderhandelingen over toegangsovereenkomsten al opgeschort vanwege onduidelijkheid destijds rond de nog te nemen besluiten over de ProRail Beheerconcessie, de consequenties van de aanleg van het derde spoor en geruchten over een verhoging van de gebruiksvergoedingen met tientallen procenten. Vooral die dreigende verhoging van gebruiksvergoedingen raakte een gevoelige snaar bij vervoerders, omdat noch de beschikbaarheid, noch de kwaliteit van de spoorinfrastructuur in de komende jaren een uitgemaakte zaak is. Bovendien zou een dergelijke verhoging overduidelijk strijdig zijn met de ambities van de LTSA. 

Bron: Totaaltrans
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Mansveld: Uitbreiding Valleilijn te duur
01-10-2014 09:10 | Van onze correspondent

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil niet investeren in uitbreiding van de Valleilijn, de treinverbinding tussen Amersfoort en Ede/Wageningen.

Dat schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer. Onderzoek wijst volgens Mansveld uit dat zowel een kwartierdienst op de gehele Valleilijn (in plaats van alleen tussen Amersfoort en Barneveld-Centrum) als een doorgaande verbinding naar Arnhem mogelijk is. Alleen zijn daar wel aanzienlijke kosten aan verbonden, en dat geld heeft de staatssecretaris er niet voor over.

Een kwartierdienst op de gehele Valleilijn gaat ruim 46 miljoen euro kosten, zo is berekend. De kosten van een doorgaande verbinding tot Arnhem liggen tussen de 12 en de 24 miljoen euro. „Alleen voor het doorrijden naar Arnhem van de huidige halfuurdienst op de Valleilijn in de huidige dienstregeling zijn geen extra investeringen in de infrastructuur nodig”, aldus Mansveld. Een doorgaande verbinding naar Arnhem betekent wel een zwaardere belasting van de dienstregeling.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS kan extra steun krijgen bij internationale concurrentie
woensdag 1 oktober 2014

Als een ander spoorbedrijf op een internationale treinroute de concurrentie aan gaat, kan NS extra financiële steun krijgen. Voorwaarde is wel dat de internationale concurrent ook binnenlandse reizigers vervoert en dat NS daardoor minimaal 10 miljoen euro omzet misloopt op het hoofdrailnet. Dat zei staatssecretaris Mansveld woensdag in een debat in de Tweede Kamer.

In Europa mag ieder spoorbedrijf capaciteit aanvragen voor een internationale treindienst. Zo was Arriva aanvankelijk van plan met de Lage Landen Lijn te gaan concurreren met NS. Zo'n internationale treindienst moet vooral gericht zijn om internationaal vervoer, maar mag ook binnenlandse reizigers meenemen.

Als een treindienst te veel op binnenlands vervoer is gericht, kan ACM zo'n treindienst verbieden. Maar als zo'n treindienst niet verboden wordt, maar wel zorgt voor gemiste omzet, wil Mansveld NS compenseren. Anders komt de business case van het hoofdrailnet in gevaar.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS maakt treinrit bijna 2 procent duurder
Gepubliceerd: 3 oktober 2014 16:27, Laatste update: 3 oktober 2014 16:44

De prijzen van treinritten en enkele abonnementen van de NS gaan per 1 januari 2015 omhoog.

De tarieven voor enkele reizen en dagretours stijgen met gemiddeld 1,98 procent. Verscheidene abonnementen worden 2,15 procent duurder, liet de NS vrijdag weten.

De hogere tarieven zijn volgens de NS het gevolg van de inflatie en de stijging van de zogenoemde 'gebruiksvergoeding voor infrastructuur', die de NS moet betalen voor het gebruik van het spoor. Die kosten zijn overigens uitgesmeerd over 2014 en de komende twee jaar.

De abonnementen Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Vrij en Dal Vrij veranderen overigens niet in prijs.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS verlengt treinen op overvolle trajecten
Gepubliceerd: Maandag 06 okt 2014

De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft bepaalde trajecten aangepakt naar aanleiding van klachten over overvolle treinen. Er worden extra treinen of langere treinen ingezet.

Dat meldt reizigersorganisatie Rover maandag.

Het besluit is een reactie op de uitkomsten van de app die Rover in september heeft gelanceerd, waarmee drukte in de trein kan worden doorgegeven.

Het zogenaamde 'Meldpunt Volle Treinen' ontving in de eerste maand ruim vijfduizend meldingen. De trajecten waarover het meest werd geklaagd zijn Den Bosch-Nijmegen, Amsterdam-Uitgeest en Venlo-Eindhoven.

Vanaf maandag zal de NS op de twee laatstgenoemde trajecten een langere trein inzetten. Op het traject Den Bosch-Nijmegen zet de NS een extra spitstrein in tussen Wijchen en Nijmegen. Langere treinen zijn hier niet mogelijk in verband met de perronlengtes op het traject.

De NS gaat daarnaast de spreiding over de treinen bevorderen, omdat op bepaalde trajecten veel mensen vooral voorin zouden instappen, terwijl achterin de trein nog voldoende plek zou zijn.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

ProRail blunderde met wissels
Maandag, 6 oktober 2014, 15:05 in Binnenland

ProRail heeft geblunderd met het platleggen van het treinverkeer op 19 februari rond Den Haag en Rotterdam. Daardoor ontstond vooral in Den Haag een grote chaos in de avondspits.

Uit onderzoek blijkt nu dat door onduidelijkheid binnen de organisatie onnodig veel hinder is veroorzaakt en het afsluiten van het spoor helemaal niet nodig was. ProRail stelde uit voorzorg vier wissels buiten gebruik omdat gebleken was dat die aan vervanging toe waren. In de rapporten staat dat er geen gevaarlijke situatie was die om direct ingrijpen vroeg. Dat schrijft staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur aan de Tweede Kamer.

Bron: NOS
Goed sporen. Daar houden we van.
Cargo Frank
Berichten: 411
Lid geworden op: zo jan 12, 2014 11:21 pm

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Cargo Frank »

Fabrieken Shell Mdk tijdelijk plat tot eind 2014, meldt Nieuwsblad Transport op dinsdag 6 oktober:

Zie hier: Nieuwsblad Transport

Dus ook even geen spoorvervoer daar ...
David
Berichten: 1565
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door David »

Cargo Frank schreef:Fabrieken Shell Mdk tijdelijk plat tot eind 2014, meldt Nieuwsblad Transport op dinsdag 6 oktober:

Zie hier: Nieuwsblad Transport

Dus ook even geen spoorvervoer daar ...
... maar misschien daardoor wel weer tijdelijk aanvoer van 1040 per trein naar Kolb?
Cees_1251
Berichten: 1766
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 11:27 pm

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Cees_1251 »

Voor degenen die de stofcode tabel (ook) niet uit hun hoofd kennen : 1040 = ethyleenoxide (eventueel met stikstof)
;), wordt geleverd door Shell aan Kolb die daarmee stoffen voor cosmetica en was- en schoonmaakmiddelen produceert
Cargo Frank
Berichten: 411
Lid geworden op: zo jan 12, 2014 11:21 pm

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Cargo Frank »

David schreef:
Cargo Frank schreef:Fabrieken Shell Mdk tijdelijk plat tot eind 2014, meldt Nieuwsblad Transport op dinsdag 6 oktober:
Zie hier: Nieuwsblad Transport
Dus ook even geen spoorvervoer daar ...
... maar misschien daardoor wel weer tijdelijk aanvoer van 1040 per trein naar Kolb?
Kolb krijgt sinds de brand begin juni dit jaar bij Shell, een deel van z'n ethyleenoxide niet meer per pijpleiding van Shell, maar tot op de dag van vandaag per spoor uit het buitenland aangeleverd. Dus vermoedelijk heeft de productiestop bij Shell Mdk geen gevolgen voor Kolb ....
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Conducteurs moeten meer betalen voor een kroketje
Geplaatst : Woensdag 8 oktober 2014, 09:29

Personeel van de NS moet gezonder eten. Als het aan de directie ligt moeten medewerkers, zoals kantoorpersoneel en conducteurs, meer gaan betalen voor een vette hap in de kantines. Dat meldt De Telegraaf.

De stationsorganisatie van de NS is op zoek naar een cateraar die in kantines gezonder voedsel gaat voorschotelen. Als het aan de directie ligt mogen ongezonde snacks zoals een kroket 'best wat duurder'. Daarmee moet personeel worden verleid tot de consumptie van biologische producten, weet de krant.

Vakbond FNV vraagt zich af of dat ook echt gaat gebeuren. Volgens de belangenbehartiger heeft gezond voedsel nog niet de voorkeur en gaan de NS'ers de verandering van spijs 'niet voor zoete koek slikken'.

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7673
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Peter »

Fietsersspoorbrug naar Sanderbout eind 2015 klaar

Gepubliceerd: 8 okt 2014 23:50

Sittard - De spoorbrug voor langzaam verkeer - voetgangers, fietsers en bromfietsers - die de gemeente wil plaatsen tussen IJzeren Brug en de spoorbrug Eggerweg-Veestraat in Sanderbout heeft een jaar vertraging opgelopen. Dat meldt 1Limburg.nl woensdag. De brug zou er eigenlijk eind dit jaar hebben moeten liggen, maar dat wordt nu een jaar later.

Aan de kant van Thienbunder-Achtbunder-Sanderbout komt de brug tussen Brenstraat en Seringenstraat te liggen, aan de westzijde van het spoor tussen de Lissabonstraat en de Amsterdamstraat.

Zo ontstaat een verbinding tussen Sportzone Limburg (sporten en studeren), Bedrijvenstad Fortuna (werken), de binnenstad en de wijken Thienbunder, Achtbunder en Sanderbout (wonen). De brug kan verder worden gezien als de ontbrekende schakel in het recreatieve fietsnetwerk tussen de Sittardse binnenstad en het buitengebied.

Voor de realisatie van de brug heeft de Gemeente een budget ter beschikking gesteld gekregen van iets meer dan 1,8 miljoen euro uit het Gemeentefonds. Dit is bij besluit van de toenmalige Minister van Verkeer en Waterstaat (thans Infrastructuur) op 8 juni 2009 bepaald. Het bedrag drukt daarom niet op de gemeentelijke begroting. Met die 1,8 miljoen euro kunnen de brug en een eenvoudige aansluiting op de bestaande infrastructuur worden gerealiseerd.

Aan weerszijden van het spoor is een strook van 50 meter breed met groen voorzien, waardoor het spoor aan het zicht wordt onttrokken en er tevens een geluidwerend effect optreedt.

Afbeelding

Bron: Sittard-Geleen Nieuws
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

Spitsbussen door malheur Kamperlijntje
Geplaatst op 09 oktober 2014, update 09 oktober, 12:48

KAMPEN/ZWOLLE - NS zet in de spits extra bussen in tussen Kampen en Zwolle. Door defecte treinstellen en planmatig onderhoud rijdt het boemeltje vaak met maar één treinstel, wat leidt tot overvolle coupés.

"Het blijven nogal speciale treinstellen, het is geen materieel dat we in grote hoeveelheden gebruiken", zegt NS-woordvoerder Anita Boonstra. "Op de lijn Zwolle-Enschede rijden ze ook. Het is soms puzzelen: wat zet je op welke lijn in. Door onderhoud en defecten heeft dat de laatste tijd gevolgen voor de capaciteit in de dienstregeling."

Reizigers tussen Zwolle en Kampen maken ondanks de komst van de Hanzelijn nog erg veel gebruik van het oude boemeltje. Het ruimtegebrek leidt dan ook dagelijks tot veel ergernis, die ook wordt geuit op Twitter en Facebook. Boonstra laat weten dat de problemen en klachten bekend zijn en dat het zo snel mogelijk weer in dienst krijgen van alle treinstellen een hoge prioriteit heeft.

Tot die tijd zet de spoorvervoerder in de spits bussen in. 's Ochtends van Kampen naar Zwolle en 's middags vanaf drie uur andersom. "Op de stations zetten we zo veel mogelijk personeel in om reizigers hierop te wijzen en alles in goede banen te laten verlopen", zegt Boonstra.

De vervoerder weet niet hoe lang de problemen blijven aanhouden.

Bron: De Stentor
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

Interview: NS wil realtime reisinformatie bij vervangend vervoer
donderdag 9 oktober 2014

Storingen zijn een grote ergernis bij treinreizigers. Zeker als er geen treinverkeer mogelijk is. Informatie of en wanneer er vervangend vervoer wordt ingezet, ontbreekt dan vaak. Hoe komt dat? En wat doet NS eraan om dat te verbeteren? Die én andere vragen beantwoordt Jan-Hoite van Hees – Hoofd Operationeel Management bij NS – in een interview met Treinreiziger.nl. Hij vertelt dat NS in de toekomst ook realtime informatie wil geven over treinvervangend vervoer.

Hoe vindt NS dat de reisinformatie omtrent trein vervangend vervoer momenteel is?
“Als NS willen we bij vervangend vervoer dezelfde kwaliteit bieden als met de trein. In de praktijk is dat bij een ongeplande verstoring lastig. Het liefst communiceren we zo transparant mogelijk, maar tegelijkertijd wil NS ook geen valse verwachtingen wekken. Daar zit een dilemma. We kunnen bijvoorbeeld wel zeggen dat we 30 bussen besteld hebben, maar dat biedt schijnzekerheid. Want zolang er geen bussen of onvoldoende bussen rijden, heb je niets aan die informatie.”

Hoe lang duurt het gemiddeld voordat er vervangend vervoer bij een storing beschikbaar is?
“Als er een trein strandt, of er is een storing die naar verwachting één uur of langer duurt, bestellen we bussen. We willen binnen een uur na bestelling de eerste bus geleverd hebben. In de spits mag dat een kwartier langer duren. In 90 procent van de storingen lukt dat, maar er zijn omstandigheden waarbij dat niet lukt. De eerste bussen worden echter gebruikt om reizigers uit gestrande treinen te evacueren. In sommige treinen zitten duizend treinreizigers. Als zo’n trein strandt, hebben we alleen daarvoor al twintig bussen nodig. Vaak duurt het tot tweeënhalf uur voordat we een stabiele busdienst kunnen aanbieden.”

Bron (+meer): Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

ProRail pakt spoor Almere- Amsterdam voor 174 miljoen aan
REGIO | 10 oktober 2014 | reageer | Door Mirjam van Putten, Dichtbijredacteur

ALMERE - De spoorvernieuwing bij Almere kan van start, meldt ProRail vrijdag. Het project van bijna 174 miljoen euro moet leiden tot een betere verbinding tussen Almere en Amsterdam Centraal en tussen Almere en Schiphol, aldus de spoorbeheerder.

De werkzaamheden starten voorjaar 2015. Volgens de planning moet de klus begin 2017 zijn geklaard.

Het project voorziet onder meer in de aanleg van twee keersporen rond station Almere Centrum, een verbrede spoorbaan en nieuwe wissels. Bouwbedrijf Dura Vermeer heeft hiervoor de opdracht gekregen.

Bron: Dichtbij
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

Meer bussen bij geplande werkzaamheden
vrijdag 10 oktober 2014

Na enkele incidenten vorig jaar zet NS op een aantal trajecten bij geplande werkzaamheden standaard extra bussen in. Daarmee wil het spoorbedrijf nieuwe incidenten voorkomen.

Het spoorbedrijf rekent normaal gesproken tijdens werkzaamheden op minder reizigers. “Er wordt vooral gewerkt in het weekend, en dan zien we dat een deel van de mensen bij werkzaamheden hun reis uitstelt of op een andere manier maakt”, legt Ronald Stevens, programmamanager Klantgericht Werken bij NS, uit. De businzet wordt op de lagere vraag aangepast.

Tussen Eindhoven en Weert schatte NS eerder dit jaar het aantal reizigers niet goed in. Vorig jaar waren er tijdens werkzaamheden bij Haarlem ook al eens te weinig bussen. “Mooi weer, in combinatie met niet gemelde evenementen en Kruidvat-dagkaartjes die voor het laatst gebruikt mochten worden, zorgden er toen voor dat we het aantal reizigers verkeerd hadden ingeschat”, zegt Stevens.

Bron: Treinreizger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

'E-ticket NS zeer fraudegevoelig'
Gepubliceerd: Vrijdag 10 okt 2014

Het e-ticket van de Nederlandse Spoorwegen (NS), het treinkaartje dat mensen thuis kunnen uitprinten, is erg fraudegevoelig. 

Dat meldt RTL Nieuws vrijdagavond. 

Met een computerprogramma is de plaatsnaam gemakkelijk te vervangen door een verdere bestemming. De prijs op het kaartje is ook gemakkelijk aan te passen. Conducteurs kunnen de geprinte plaatsbewijzen niet scannen.

In een reactie aan Tweakers.net erkent de NS dat de kaartjes vervalst kunnen worden. Er zouden maatregelen worden genomen om dit tegen te gaan. Volgens NS-woordvoerder Eric Trinthamer valt het aantal gevallen van fraude mee en is het plegen van fraude moeilijker dan het lijkt.

Veiligheidskenmerken
"Iedere ticket beschikt over 21 veiligheidskenmerken, waarvan er vier of vijf direct zijn te zien", aldus Trinthamer. Als voorbeeld noemt hij het treinnummer dat op de kaartjes staat vermeld. "De conducteur kan achterhalen of het nummer van het ticket correspondeert met de treinreis".

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

Geen treinen door uitloop werkzaamheden Almere
Gepubliceerd: 12 oktober 2014 20:11, Laatste update: 12 oktober 2014 20:26

Er rijden tot maandagavond geen treinen tussen Almere en Weesp en tussen Almere en Naarden-Bussum doordat geplande werkzaamheden langer duren.

Dat heeft spoorbeheerder ProRail bekendgemaakt.

ProRail voerde vanaf vrijdagavond in opdracht van Rijkswaterstaat voorbereidende werkzaamheden uit voor de bouw van een nieuwe spoorbrug over de rijksweg A1.

Daardoor reden er in het weekeinde op beide trajecten al geen treinen. Door beperkte werkruimte en het aantreffen van onvoorziene zaken in de grond duren de werkzaamheden tot maandagavond.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

Werkzaamheden aan spoor duren langer
REGIO | 13 oktober 2014 | Door Michel van den Bergh, Dichtbijredacteur

ALMERE - De werkzaamheden aan het spoor duren nog tot dinsdagochtend 5.00 uur. Dat laat de NS op haar website weten.

De NS kan geen treinen laten rijden vanuit Almere omdat ProRail bezig is met voorbereidende werkzaamheden op de spoorbrug over de snelweg A1. De werkzaamheden zouden eigenlijk alleen in het weekend plaatsvinden, maar omdat de aannemer met tegenslagen te maken had, moet er vandaag en vannacht worden doorgewerkt.

De uitgelopen werkzaamheden zorgden maandagmorgen in Almere voor lange rijen bij de bussen, die de NS inzette als vervangend vervoer.

Bron: Dichtbij.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

Inmiddels is de prognose bijgesteld tot en met tenminste dinsdag de hele dag, aldus ProRail:
Uitloop werkzaamheden Almere-Weesp / Almere-Naarden-Bussum
13 okt. 2014 / Nieuwsbericht

Rijkswaterstaat heeft dit weekend voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd voor de bouw van een nieuwe spoorbrug over de Rijksweg A1. Deze wordt in 2016 vernieuwd omdat de Rijksweg wordt verbreed en de huidige spoorbrug niet lang genoeg is. Vanwege diverse tegenvallers heeft de aannemer meer tijd nodig dan gepland en zijn de werkzaamheden helaas niet op tijd gereed, waardoor er geen treinen kunnen rijden tussen Almere-Weesp en Almere-Naarden-Bussum. De verwachting is dat dit duurt tot en met in ieder geval dinsdag 14 oktober. NS zet bussen in en adviseert reizigers op sommige routes om te reizen.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

Kamervragen na ongeval spoorwegovergang
Geplaatst: 14:25 uur, dinsdag 14 oktober 2014

De PvdA in de Tweede Kamer wil van staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu opheldering over het dodelijke ongeval op de spoorwegovergang aan de Voslaan in Winsum.

De sociaal-democraten willen van Mansveld weten of spoorbeheerder ProRail maatregelen gaat nemen om dergelijke ongevallen in de toekomst te voorkomen.

Verder dringt de PvdA aan op maatregelen om de veiligheid op de spoorwegovergang in Winsum te verbeteren.

Dinsdag overleed een man nadat hij in zijn auto op de spoorwegovergang werd aangereden door een trein. De overgang heeft geen slagbomen of stoplichten. Eerder dit jaar overleed op diezelfde plek een automobilist uit Adorp door een aanrijding.

Bron: RTV Noord
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

Problemen bij NS-sprinters
Vrijdag, 17 oktober 2014, 11:28 in Binnenland ANP

In sommige sprinters van de NS doet het lichtsignaal het niet waarmee de machinist ziet of alle deuren zijn gesloten. De groene lampen springen soms ook aan wanneer de deur waar de conducteur staat nog open is.

De NS doet daarom "diepgravend onderzoek" naar de problemen bij zes treintoestellen. Het gaat om sprinters van het type SGM, de voorloper van de nieuwe NS-Sprinters.

Veiligheid
"Er zijn nooit ongelukken gebeurd", zegt een woordvoerder van de NS. "Er zijn vier meldingen binnengekomen over deze sprinters die tienduizenden keren per jaar rijden."

Toch doet de NS onderzoek omdat "veiligheid boven alles gaat; je wilt niet dat de conducteur nog op het perron staat, terwijl de trein vertrekt". Totdat het probleem is opgelost, geeft de conducteur via de portofoon aan de machinist door dat hij aan boord is en dat alle deuren gesloten zijn.

Bron: NOS
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

Deel perron station Tilburg ingestort
zaterdag 18 okt 2014, 18:34 (Update: 18-10-14, 19:22)

Op het centraal station van Tilburg is een deel van een perron ingestort. Het ongeluk gebeurde aan het begin van de avond aan de voorkant van het station. Er is een gewonde. Die is naar het ziekenhuis gebracht. Het is niet bekend hoe de gewonde eraan toe is.

Spoorbeheerder ProRail is bezig om het station op te knappen. Volgens een woordvoerder worden er onder andere tunnels voor fietsers en voetgangers aangelegd. Die tunnels gaan onder de sporen en perrons van het station door.

Betonplaat
Bij de werkzaamheden is een grote betonplaat naar beneden gekomen. De arbeidsinspectie gaat onderzoeken hoe dat heeft kunnen gebeuren.

Ondanks het ongeluk gaan de werkzaamheden door, is te zien op webcams.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

NS neemt nog geen maatregelen tegen herfststorm
Gepubliceerd: 20 okt 2014 14:34 Laatste update: 20 okt 2014 14:42 Algemeen

De NS neemt nog geen extra maatregelen om ondanks de verwachte herfststorm de treinen dinsdag op tijd te laten rijden. Wel wordt het weer 'zeer nauwlettend in de gaten gehouden', zegt een woordvoerder maandag.

Dinsdag wordt een zware storm verwacht waarbij windkracht 9 kan worden gehaald. De kans is groot dat het openbaar vervoer daar in Nederland last van gaat krijgen. NS zegt samen met Prorail klaar te staan.

"Per uur houden we in de gaten hoe de situatie zich ontvouwt", aldus een woordvoerder. "Mocht het nodig zijn, dan weten we wat we moeten doen."

Bron: Nieuws.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

Bekritiseerd ProRail: lering trekken uit ongeluk Tilburg
Bijgewerkt: Zondag 19 oktober 14:57, Geplaatst: Zondag 19 oktober 13:41

ProRail belooft er ‘alles aan te doen’ om ongelukken zoals die van zaterdag bij station Tilburg te voorkomen. Een woordvoerder noemt het instorten van een deel van een oud perron waarbij een bouwvakker gewond raakte ‘een verschrikkelijke gebeurtenis’.

De spoorbeheerder, waar al langer zware kritiek op is, zegt uit een uitgebreid onderzoek naar het ongeluk lering te willen trekken, om herhaling te voorkomen. Ook de Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie) onderzoekt de zaak.

Het is nog niet duidelijk of het treinverkeer bij Tilburg langer hinder ondervindt vanwege het ongeluk van zaterdag op het station in de stad. ProRail verwacht daar in de loop van de week meer duidelijkheid over te hebben. De na het ongeluk afgesloten fietsenstalling moet zondagavond wel weer opengaan.

Van en naar Tilburg is vanaf dit weekend tot en met 26 oktober al geen tot beperkt treinverkeer. ProRail begon zaterdag met het onder het spoor schuiven van drie nieuwe onderdoorgangen voor reizigers. Het ongeluk van die dag vond plaats bij de aanleg van een tweede passage onder het spoor. Deze komt ter hoogte van de Willem II Straat, zo’n 300 meter ten oosten van het station.

Een bouwvakker raakte zaterdag gewond aan een been en aan het gezicht, toen een deel van een oud perron instortte. Een traumahelikopter kwam om eerste hulp te verlenen. De man werd uiteindelijk per ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

De naar beneden gekomen betonnen plaat, is van een oud perron waar voorheen post werd afgeleverd. Dit is al enige tijd niet meer in gebruik, aldus ProRail.

Het ongeluk heeft vooralsnog geen gevolgen voor de al geplande hinder voor reizigers. Pas zondagavond weet ProRail of het beperkte treinverkeer langer duurt omdat de werkzaamheden uitlopen. De bewuste betonnen plaat moet eerst worden weggehaald voor nader onderzoek.

Door het incident werd de fietsenstalling van het Tilburgse station afgesloten. Reizigers kunnen hier niet stallen, maar hun fiets ook niet ophalen. Pas om zondagavond 18.00 uur wordt de stalling weer opengesteld.

ProRail ligt al langer onder vuur. Met name vakbond FNV Spoor meent dat de veiligheid op het spoor alleen maar verslechtert door de marktwerking met onderaannemers. ProRail spreekt van incidenten. Staatssecretaris Wilma Mansveld gaat vanaf volgend jaar hogere boetes uitdelen bij wanprestaties.

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

SpoorParade Amersfoort trekt 42.000 bezoekers
Geplaatst op 21 oktober 2014, Laatste update 21 oktober, 18:30

AMERSFOORT (ANP) - Op de SpoorParade in Amersfoort zijn de afgelopen 6 dagen 42.000 bezoekers afgekomen. Dat heeft de organisatie dinsdag bekendgemaakt. Het evenement stond in het teken van 175 jaar spoor in Nederland.

Het publiek kon op het terrein van de Wagenwerkplaats van NS ,,treinen van 100 gram tot 100 ton'' bewonderen en bijvoorbeeld zelf seinen en wissels bedienen of een ritje maken in miniatuurstoomtreintjes.

,,Met 10.000 mensen was het zondag het drukst'', aldus een NS-woordvoerder. ,,Dinsdag, op de laatste dag van de SpoorParade, waren er ondanks het onstuimige weer best veel bezoekers. Wel moesten we uit voorzorg een reuzenrad enige tijd stilzetten vanwege harde wind en een naderende onweersbui.''

Bron: De Stentor
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

Arriva wil betalen met smartphone mogelijk maken naast OV-chip

De proef met het nieuwe betaalsysteem Touch and Travel waarbij reizigers in de noordelijke provincies onder meer met hun smartphone konden in- en uitchecken, is een succes. Dat zegt Arriva. De vervoerder wil daarom betalen met de smartphone in de toekomst breder gaan aanbieden. Daarover gaat Arriva in gesprek met andere vervoerders. Ook overweegt Arriva om zelf Touch and Travel breder te gaan uitrollen. "Maar het mooiste is als dit in samenwerking kan met andere vervoerders, omdat er dan meer reizigers van kunnen profiteren", aldus Arriva.

Een aantal reizigers van Arriva maakte tussen oktober 2013 en januari 2014 gebruik van Touch and Travel. Dat gebeurde op de noordelijke spoorlijnen in de provincies Friesland en Groningen en enkele buslijnen in de provincie Friesland.

Het betaalsysteem werkt via een applicatie op de smartphone. Er kan worden gereisd met een bus, tram, trein of metro. Inchecken gebeurt met de applicatie op de smartphone en uitchecken pas weer op het eindstation, zonder dat enige tussentijdse handelingen nodig zijn. Het is mogelijk mogelijk om achteraf via automatische incasso te betalen.

Infrastructuur

Interessant aan het Touch and Travel zijn dat er vrijwel geen kosten zijn in de infrastructuur. Het is mogelijk om in- en uit te checken via gps. Dat kan via de Location Based Services die een smartphone heeft. Een reiziger geeft daarbij toestemming dat Arriva hem of haar kan volgen. Naast in- en uitchecken via de Location Based Services kan dit ook via een QR-code, NFC-chip of haltecodes die via een sticker zijn aangebracht. Ook deze stickers zijn ook vele malen goedkoper dan OV-chippalen.

Bron: OV Pro
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

Werkzaamheden NS-station Tilburg lopen uit
donderdag 23 oktober 2014 - 09:54

TILBURG - De omvangrijke werkzaamheden deze week op het Centraal Station van Tilburg lopen uit. Een woordvoerster van ProRail heeft dat donderdag gezegd.

Het treinverkeer van en naar station Tilburg ligt al sinds zaterdag stil omdat drie nieuwe tunnels onder het spoor worden geplaatst. De treinen zouden vrijdag weer gaan rijden, maar dat gaat niet lukken. Het bedrijf komt later op donderdag met gedetailleerde informatie voor reizigers. 
 
Bron: Omroep Brabant
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7673
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Peter »

Streep door Brussel Express

Geplaatst opdonderdag 23 oktober 2014 - 5:47

Het stadsbestuur van Maastricht heeft een streep gezet door de terugkeer van de Maastricht-Brussel Express. Lobbywerk voor de internationale intercityverbinding heeft geen zin meer, zo is de conclusie.

Dienstregeling
De belangrijkste reden daarvoor is een wijziging in de treindienstregeling in België per december 2014, zo laat de woordvoerder van verantwoordelijk wethouder John Aarts (VVD, Mobiliteit) weten. "Ook Visé zal daardoor de dagelijkse rechtstreekse intercityverbinding met Brussel verliezen."

Maastricht - Luik
De verbinding Visé-Brussel was het restant van de oorspronkelijke Maastricht-Brussel Express, die in juli 2011 ter ziele ging vanwege bezuinigingen bij de Belgische vervoerder NMBS. Maastricht zet samen met de provincie nu vol in op een betere verbinding tussen Maastricht en Luik. Je kunt nog wel met de trein van Maastricht naar Brussel. Je moet overstappen in Luik en bent dan ruim anderhalf uur onderweg.

Bron: 1Limburg
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

Station Tilburg nog twee extra dagen dicht
Geplaatst op 23 oktober, 12:59

TILBURG - Het station in Tilburg blijft twee dagen langer gesloten dan aanvankelijk was gepland.

De belangrijkste oorzaak is het ongeval zaterdagavond toen bij de aanleg van een tunnel een deel van het perron instortte.

Ook vrijdag en zaterdag moeten reizigers naar onder meer Den Bosch, Breda en Oisterwijk dus gebruik maken van bussen in plaats van de trein. Zondag, maandag en dinsdag is er beperkt treinverkeer van en naar Tilburg. Donderdagochtend werden onder meer de buschauffeurs op de hoogte gesteld van de twee extra dagen. De NS is bezig met het bijwerken van de reisadviezen. Ook de Spoorlaan blijft in elk geval tot zaterdag afgesloten.

Bron: Brabants Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

Meeste groei voor spoor
DOOR EINDREDACTIE TOTAALTRANS / OP 23 OKTOBER 2014 OM 11:36

Het vervoer van goederen over het spoor groeit volgend jaar het meest. Onderzoeks- en adviesbureau Panteia verwacht een groei van 2,5% dit jaar en 2,8% volgend jaar.

De ontwikkeling van het volume goederenvervoer over spoor is volgens de onderzoekers sterk gekoppeld aan de havenoverslag. ‘De overslag de grotere zeehavens  groeide in het eerste halfjaar. Verder worden er weer nieuwe internationale spoorlijnen geopend in het derde en vierde kwartaal. Dit jaar wordt een groei van spoorvolume voorspeld van 2,5%, rond de 1 miljoen ton. De Betuweroute heeft voldoende  internationale reserve capaciteit groei in 2014 op te vangen.’

Stimulering spoor
Op de langere termijn wordt gerekend op meer internationaal vervoer door stimulering van spoorvervoer. De spoormarkt heeft onzekerheden rond prioritering ten opzichte van personenvervoer en gebruikersvergoedingen. De capaciteit in Nederland zal ook in 2015 geen belemmering moeten zijn. Het goederenvervoer stijgt volgend jaar verder tot 2,8%, oftewel 1 miljoen ton. Het vervoer van chemische producten, containers en eindproducten stijgt ook in 2015, de groei van het kolenvervoer vlakt af. 

Bron: Totaaltrans
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

'Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten'
Gepubliceerd: 23 oktober 2014 16:47 Laatste update: 23 oktober 2014 16:47

Spoorbeheerder Prorail mag geen nieuwe spoorprojecten starten voordat het orde op zaken heeft gesteld. Dat stelt reizigersorganisatie Voor Beter OV donderdag.

Recentelijk werden twee grote projecten geconfronteerd met forse tegenvallers, met overlast voor de reizigers tot gevolg.

Zo ligt rond het station Tilburg het treinverkeer twee dagen langer stil dan gepland, omdat afgelopen zaterdag bij de bouwwerkzaamheden een deel van het perron instortte. Een bouwvakker raakte daarbij ernstig gewond.

Ook ontstonden er eerder deze maand problemen bij het aanleggen van een tijdelijke spoorbrug bij Weesp. Er werden funderingen gevonden van een oude brug, waardoor de noodbrug ineens niet meer bleek te passen.

Door de misser reden er langer dan gepland geen treinen tussen Amsterdam en Flevoland en tussen Utrecht en Flevoland.

Structureel mis
Volgens Rikus Spithorst van Voor Beter OV tonen deze gevallen aan dat er iets structureel mis is met het toezicht op de aannemers bij Prorail.

"Het kan niet zo zijn, dat passagiers vele dagen langer dan was afgesproken niet of nauwelijks kunnen reizen door uitgelopen werkzaamheden. Dat het werk door aannemers wordt uitgevoerd, doet niets af aan de verantwoordelijkheid van ProRail", aldus Spithorst.

Hij wil daarom dat het toezicht op de aannemers wordt verbeterd, zowel bij de voorbereiding als bij de uitvoering.

"Tot dat is verwezenlijkt, zouden geen nieuwe projecten moeten worden gestart, aangezien de kans blijkbaar te groot is dat reizigers met onaanvaardbare hinder worden geconfronteerd."

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

Niemand merkt slapers in de trein op

Opgesloten zitten in een trein terwijl het personeel al weg is. Het overkomt veel NS-reizigers. Alleen weet het vervoersbedrijf er zelf niets van af.

De NS krijgt amper meldingen van opgesloten reizigers. Uit reacties op het verhaal van Dion Visser die afgelopen week vast zat in een onbemande trein, blijkt echter dat veel reizigers wel eens gevangen hebben gezeten.

,,Wij krijgen bijna nooit een melding dat er iemand opgesloten zit als het personeel al weg is. Het is een vervelende ervaring die wij zo veel mogelijk proberen te voorkomen”, zegt Carola Belderbos, woordvoerster NS.

,,Meestal worden de slapende mensen wakker van het kabaal van andere reizigers die de trein verlaten. De conducteur loopt ook altijd nog een laatste ronde om te kijken of er geen personen of bagage achterblijven. Ik heb nog geen bevestiging gehad of de deuren van de trein daadwerkelijk niet open konden in het geval van deze jongen. Ook moeten we nog nakijken of de conducteur een laatste ronde heeft gelopen. ”

Vooralsnog is het voor de NS een raadsel hoe Dion, die op Facebook zijn verhaal vertelt, opgesloten is geraakt. Conducteurs zijn er verantwoordelijk voor dat een trein leeg naar het rangeerterrein gaat.

Ook René Kleuters weet hoe het is om op een rangeerterrein te komen waarna de lichten in de hele trein uitgaan. ,,Blijkbaar waren de speakers in onze coupé kapot. De trein begon heel langzaam te rijden en de lichten gingen uit. De conducteur was al weg en hij had ook geen laatste ronde gelopen.

Gelukkig was ik met een groepje en konden we nog veel kabaal maken waardoor we de aandacht van de machinist konden trekken. Hij heeft ons bevrijd. We hebben alleen excuses van de NS gekregen.”

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

Veolia zet extra treinstellen in op Maaslijn
Lody Trepels, Geplaatst opzondag 26 oktober 2014 - 12:49

Overvolle treinen op de Maaslijn moeten vanaf maandag verleden tijd zijn.

Er gaan twee extra treinstellen rijden op het traject tussen Roermond en Nijmegen. Daardoor moet er voortaan genoeg plek zijn voor alle reizigers, garandeert vervoersbedrijf Veolia.

Overvol
Afgelopen jaren werd er veel geklaagd door treinreizigers, omdat de treinen overvol zaten. Door het inzetten van de extra treinstellen is er in de spits ruimte voor 600 man extra.

Gratis koffie
Om de extra capaciteit te vieren wordt er maandagochtend gratis koffie geschonken op het station in Venray. De koffie wordt onder meer uitgedeeld door gedeputeerde Patrick van der Broeck en Veolia-directeur Manu Lageirse.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

Conducteurs vinden werkdagen te zwaar
Gepubliceerd: 26 okt 2014 20:46 Laatste update: 26 okt 2014 20:57 Algemeen

De hoofdconducteurs van treinen in Nederland vinden hun werkdagen te zwaar. De diensten die ze moeten draaien zijn erg intensief geworden, zegt VVMC, de vakbond voor rijdend personeel zondag.

De conducteurs willen dat hun leidinggevenden de situatie veranderen.

Lange loopafstanden
Het grootste probleem is volgens de hoofdconducteurs de korte tijd die ze hebben om bij de volgende trein te komen die ze moeten besturen. De loopafstanden zijn lang en de tijden tussen twee 'diensten' te kort. Tijd om even naar het toilet te gaan is er niet meer, zo stelt VVMC.

Medewerker onbelangrijk
De belasting en de verantwoordelijkheid van de hoofdconducteurs is erg groot, geeft de vakbond verder aan. ''De reiziger wordt door NS op 1, 2 en 3 gezet, maar als het om de eigen medewerkers gaat ligt de nadruk op besparingen op het personeel en op verregaande efficiëntie.''

Bron: Nieuws.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

D66: ‘Ook in de trein zitplek voor minder validen’
Bijgewerkt : Dinsdag 28 oktober 08:48 - Geplaatst : Dinsdag 28 oktober 05:02

In de trein moet in elke coupé een speciale plaats worden gereserveerd voor mensen die slecht ter been zijn. Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven (D66) wil dat dit in de trein net zo wordt geregeld als in ander openbaar vervoer, zoals de bus en de tram. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur zou dit volgens haar per direct kunnen en moeten invoeren.

De maatregel maakt het reizen met de trein voor minder validen ‘laagdrempeliger’ als zij vooraf weten dat er een zitplaats is, verwacht Van Veldhoven. Dit zou ook ergernissen voorkomen: ,,Vooral wanneer het druk is. Ook omdat je niet altijd aan mensen kunt zien of ze een beperking hebben. Mensen die slecht ter been zijn, kunnen zo makkelijker aangeven dat zij graag willen zitten.”

De ‘makkelijk in te voeren aanpassing’ maakt het voor minder valide reizigers al op korte termijn makkelijker met de trein te reizen, stelt Van Veldhoven. ,, Op deze plekken mag iedereen zitten, maar mensen met een beperking hebben voorrang.” Alle treinen en stations moeten van de overheid toegankelijk zijn voor chronisch zieken en gehandicapten. Dit moet uiterlijk in 2030 geregeld zijn.

Veel investeringen zou een ‘minder validenzitplaats’ niet van vervoerders vragen: ,,Bij dubbeldekkertreinen kunnen aparte zitplekken worden aangegeven op het balkon, waar de mensen de trein instappen. Bij de andere treinen kunnen gewone zitplekken worden aangeduid als plekken waar minder validen kunnen zitten.”

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

Eerste trein rijdt 1 november door nieuwe spoortunnel Delft, testrit alleen voor genodigden
29-10-2014 | 15:55

DELFT - Er zal zaterdag voor het eerst een trein rijden door de spoortunnel in Delft. Het gaat om een testrit die wordt uitgevoerd door spoorbeheerder ProRail. In de trein zitten alleen genodigden. De eerste trein met reizigers gaat in het voorjaar van 2015 door de tunnel rijden, maakte ProRail woensdag bekend.

Het ondergrondse spoor en het nieuwe station zijn bouwkundig zo goed als klaar. ProRail is druk doende met de testfase waarin wordt getest of alle systemen in de tunnel goed op elkaar zijn afgestemd.

De spoortunnel van 2 kilometer lengte vervangt het oude spoorviaduct dat decennialang beeldbepalend was voor Delft. Het viaduct werd gebouwd tussen 1960 en 1965 en is 2 sporen breed. De tunnelbuis die volgend jaar open gaat heeft ook 2 sporen. Als de tunnel in gebruik is wordt het viaduct afgebroken. Daarna wordt nog een tunnel met 2 sporen aangelegd, zodat tunnel en station uiteindelijk 4-sporig zijn.

Bron: Omroep West
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

Provincie stuurt brandbrief naar Tweede Kamer over Valleilijn
Geplaatst op 29 oktober 2014, Laatste update 29 oktober, 16:12

EDE - De provincie Gelderland heeft een brief gestuurd naar de Tweede Kamer over de situatie op de Valleilijn tussen Ede en Amersfoort. In het schrijven dringen gedeputeerde staten nog eens aan op de noodzaak van het instellen van een kwartiersdienst op de regionale spoorlijn.

Nu rijden tussen Amersfoort en Barneveld elk kwartier een trein, tussen Barneveld en Ede is dat elk half uur. Daardoor blijven volgens vervoerder Connexxion en de provincie regelmatig reizigers noodgedwongen op het perron achter.

Miljoenen
Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur liet vorige maand weten het geld dat daarvoor nodig is, 38 miljoen euro exclusief BTW, niet te willen uitgeven. De provincie kondigde in antwoord daarop aan 15 miljoen euro mee te willen betalen. Inmiddels ligt 17 miljoen klaar in de regio, aldus de provincie.

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie