Jaaroverzicht 2023 Marcel

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door Marcel »

Wat is er nou een betere activiteit op kerstochtend dan een jaaroverzicht te maken. Het jaar is weer voorbij gevlogen. Voor mij was 2023 privé een erg mooi jaar met een nieuwe baan, nieuw huis en een mooie reis naar Canada. Dit had echter wel zijn weerslag op de foto productiviteit :D. Het vele slechte weer hielp hier ook niet mee. Gelukkig is het zelfs in zo'n jaar nog prima mogelijk om 12 leuke foto's voor jullie uit te zoeken. Hierbij de highlights van de 9 maanden dat ik foto's heb gemaakt en 3 bonus foto's.

Januari
Afbeelding
In januari en februari reed de Cargobeamer met BLS Cargo een hele tijd door Nederland. Met wat mazzel kon ik hier 3 zonplaatjes van maken. De eerste foto werd gemaakt op 21 januari toen de bewolking net onder Den Bosch bleef hangen. We zien de trein hier voorbij komen met de BLS 475 409 aan kop.

Februari
Afbeelding
2023 was helaas ook het jaar dat de dolimetrein eerst amper reed en er vervolgens een einde kwam aan de inzet van de 1700'den voor deze trein. Gelukkig kon er dit jaar nog één foto worden gemaakt van deze fraaie combinatie. Op 8 februari zien we de 101001 en 101002 met dolimetrein Heeze uitrijden.

Maart
Afbeelding
De laatste dagen in mijn oude baan zorgde voor wat vrije dagen. Omdat het weer niet zo denderend was besloot ik wat bedieningen te proberen. Zo was ik onderweg naar het bos bij Leusden toen ik bij de snelwegafrit al BLG autowagens voorbij zag trekken. Gelukkig was ik er al eens eerder geweest en reed ik direct richting de overweg. Daar was ik nog net op tijd om de autotrein vast te leggen. Tot mijn grote vreugde was de 2454 de loc van dienst waar op een V60 werd gerekend. De trein moest even wachten waardoor zelfs een zon foto mogelijk was. De 2454 stond erg hoog op het verlanglijstje en dus was de dag meteen geslaagd.

Maart bonus
Afbeelding
Het zou een erg rare dag worden want buiten de 2454 was er niet veel te beleven rond Amersfoort. In de Amsterdamse havens zou in de namiddag nog wat actie bij RFO zijn en dus reed ik daarheen. Na meerdere uren wachten kon ik eindelijk afdrukken. Meerdere omstandigheden van zon, geen zon mooi licht en totaal ruk licht waren voorbij getrokken. Gelukkig kon ook deze foto mooi in de zon worden afgedrukt. Zo bestond de dag slechts uit 2 foto's maar voor mij wel 2 echte highlights. Een 600'tje blijft wat mij betreft zwaar ultiem.

Maart bonus 2
Afbeelding
In maart werd nog een keer meegegaan met de jaarlijkse skitrip van mijn oude werkgever. Dat er dit jaar naar Bad Hofgastein werd gegaan maakte het keuze proces wat makkelijker. Na een nacht in de bus koos ik voor een dagje foto's maken om de volgende 2 dagen wel de latten onder te binden. Dit zou een van de betere keuzes uit mijn hobby carrière worden. Bijna alles leek deze dag te lukken, zo reden er bizar veel treinen en reden de treinen ook nog allemaal met logo locomotieven. Het is lastig om een hoogtepunt te kiezen maar ik kies uiteindelijk toch voor de CD Cargo trein met 370 051 aan kop.

April
Afbeelding
April was als 1200 liefhebber een makkelijke. De NVBS stuurde de 1251 op pad voor een rondje Nederland. Ik wist de trein 3 keer vast te leggen. Hoewel het enkelspoor bij Beerze heel bijzonder was vind ik de klik in Nijkerk net wat beter uitkomen. We zien de 1251 hier op 27 april Nijkerk passeren onderweg naar Zwolle en Coevorden.

April bonus
Afbeelding
Iets wat al heel lang op mijn lijstje stond was een 1700 vast leggen onder de Duitse bovenleidingsportalen. Omdat het zo'n gruwelijk eind rijden is kwam het er steeds niet van. Een vakantiehuisje in de buurt gaf uitkomst. Na een wandeling in de Lutte werd ondanks de vele wolken toch een poging gedaan. Het lot gunde mij kennelijk ook een plaatje voor de moeite want er ontstond een kortstondig zon gat wat precies groot genoeg was voor de foto. Zo zien we op 29 april de NS 1761 Gildehaus passeren met de trein uit Berlijn.

Mei
Afbeelding
Op 27 mei werd een dagtripje ondernomen naar de Noordelijke Rijn. Na autopech de avond ervoor was het nog even spannend of we konden gaan. Gelukkig was er nog een leenauto beschikbaar en kon met deze kleinere wagen richting de Rijn worden vertrokken. Het was een rustige dag maar er konden wel een aantal hele mooie foto's worden gemaakt. Hoogtepunt was deze 482 047 van IGE met een keteltrein in Feldkirchen. Een maatschappij die helaas niet veel later failliet zou gaan.

Juni
Afbeelding
Bij vertrek naar Canada werd rekening gehouden met heftige bosbranden maar toen wij er kwamen trok een gebied met zeer veel regen over het land. De lokale bevolking was hier zo ontzettend blij mee dat je je niet meer chagrijnig durfde te voelen. Een reis met een druk programma leent zich sowieso wat lastig voor onze hobby. In de ochtend van 13 juni probeerde ik een foto te maken van een containertrein die klaar stond om uit Lake Louise te vertrekken. Het bleek echter dat er eerst nog een trein van achteren zou komen. De kilometers lange trein trok in net geen 8 minuten voorbij. Gelukkig bleek er na 8 minuten wagens kijken nog een locomotief achterop te hangen en zo kon er toch een mooi plaatje gemaakt worden. We zien de Canadian Pacific met bever logo voorbij rijden met een potash trein.

September
Afbeelding
In september waren de meeste verhuizingsperikelen achter de rug en kon de camera er weer bij worden gepakt. Mooiste foto was van deze CentralBahn 110 278 met bijpassend kleurende TEE rijtuigen ter hoogte van Anrath op 16 september.

November
Afbeelding
Ooit zo normaal en nu niet meer te zien de echte locomotieven bij de NS. In december 2023 gingen de laatste 1700'den aan de kant. Op 19 november vond een afscheidsrit plaats. Ik wist het geheel 4 keer op de foto te zetten. De foto in Udenhout vond ik zelf de mooiste. Net na een felle regenbui komt de 1761 in mooi licht voorbij gereden.

December
Afbeelding
Als kind uit de jaren 90 vind ik het materieel van de 2454CREW en RXP waanzinnig. Treinen die ik in het verleden alleen gezien heb of slechts erg matig heb gefotografeerd kunnen alsnog worden vastgelegd. Zo kon ik op 17 december de Motorpost 3029 met 2 wagens en de RXP 1766 vastleggen in Vught.

Wens ik iedereen op het forum nog een fijne kerst en een gelukkig & gezond 2024.
"The chase is better than the catch."
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door BjörnNielsen »

Leuk afwisselend jaaroverzicht Marcel! Alleen al vanwege de mazzel is maart mijn favoriet
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door wessele »

Lekkere serie geworden Marcel, beide foto's uit maart springen eruit voor mij!
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door Jona Brans »

Leuke serie, vooral december schiet er ver bovenuit!
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7625
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door Peter »

Mooie serie!
“Hallo cargo!”
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door de-treinfan »

Leuke serie! Ik ga voor mei. :D
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door VinceCargo »

Maart bonus 2, mei en september zijn favoriet. Lekker overzicht!!
Geen handvol, maar een land vol
DDZ7504
Berichten: 3884
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door DDZ7504 »

Mooi overzicht Marcel, december springt er wel uit voor mij.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door Rubenr »

Mooi overzicht, Juni is mijn favoriet!
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door robehv »

Leuke serie Marcel
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door derquinho »

Fraaie platen! Maart bonus en september springen er bij mij uit.
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door David »

Fraaie serie met voor mij de bedieningen uit maart als hoogtepunten!
ClintW
Berichten: 93
Lid geworden op: zo sep 13, 2020 12:01 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door ClintW »

Mooie serie! mijn favorieten zijn juni en december.
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door tiemen »

Fraaie reeks Marcel, mijn favoriet is Bonus 2 uit maart :D
1622
Berichten: 317
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 8:15 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door 1622 »

Gaaf overzicht! Favoriet is Canada!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door NS1707 »

Erg mooi overzicht, Marcel! Voor mij is mei favoriet!
ov_wijzer
Berichten: 932
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door ov_wijzer »

Leuke platen, met Januari als favoriet.
Staaijeren
Berichten: 266
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door Staaijeren »

Mooie serie Marcel ik ga voor maart2 en mei
Foto's op Flickr
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door Rens »

Een mooie set foto's!
wmbrands
Berichten: 395
Lid geworden op: zo mei 09, 2021 8:07 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door wmbrands »

Mooi overzicht! De juni foto is mijn favoriet. Mooi dat er toch nog een lok achterop mee reed.
arnold
Berichten: 14630
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door arnold »

Leuk Jaaroverzicht.
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door RedmarStam »

Heel leuk jaaroverzicht, Marcel! :)
Flickr: --> Klik <--
dvc
Berichten: 488
Lid geworden op: wo nov 27, 2013 6:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door dvc »

Gaaf overzicht Marcel, juni is erg dik!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door RemcoG »

Erg fraai overzicht Marcel!! Altijd weer genieten! April en september zijn top!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door TrainplazaNL »

Mooi jaaroverzicht. De stek bij maart 2 spreekt mij het meeste aan.
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Marcel

Bericht door Kevinrail »

Heel fraai jaaroverzicht Marcel! Goede afwisseling tussen oud en nieuw materieel en tussen Nederland en het buitenland. Mijn favorieten zijn de foto's van Februari, Juni & November.
Plaats reactie