België:
De spoorlijnen vanuit Mol naar Hamont en Hasselt worden geëlektrificeerd. Naar Hamont kunnen sinds juni elektrische treinen rijden wat gedeeltelijk ook gebeurt, maar op de lijn naar Hasselt is voorlopig de dieseltrein nog alleenheerser. Op 22 juli staan in op het fotogenieke station van Leopoldsburg al wel de portalen, maar van draden was nog geen spoor te bekennen. De treinstellen 4190 en 4140 zijn als IC op weg naar Mol.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/51338105845_1e28f27a29_h.jpg)
Frankrijk:
Het is weliswaar Frankrijk, maar in dit geval een kort uitstapje vanuit Duitsland. De Baureihe 628 verliest bij onze oosterburen steeds meer terrein, maar op de grensoverschrijdende verbinding tussen Wörth en Lauterbourg rijden ze nog. De inzet is doorgaans geconcentreerd op werkdagen. Opvallend is dat zowel het begin- als eindpunt van de (korte) rit klassiek is beveiligd. DB Regio 628 561 vertrekt uit Lauterbourg; 27 augustus 2021.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/51583323827_f565c70917_h.jpg)
Zwitserland:
Altijd leuk is de brug over de Rijn bij Eglisau. Tijdens een pauze op 3 september had ik geluk: SBB Cargo Re 620 018 kwam met een twintig wagens tellende steenslagtrein van Holcim uit Hüntwangen voorbij.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/51531161918_9df4e196f2_h.jpg)
Oostenrijk:
Vooruit, nog een goederentrein, al is het maar een korte. Elektrische locomotief E62 van Salzburger Lokalbahnen heeft op 24 september twee wagens opgehaald in Pabing en brengt ze naar Salzburg. Op de wagens zijn staalprofielen aangeleverd. De locomotief bereikt in 2022 de leeftijd van zeventig jaar. De foto is gemaakt bij Acharting.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/51658211070_5fa4b47025_h.jpg)
Slowakije:
In september fietste ik van Regensburg naar Bratislava. Op het hoofdstation aldaar was korte tijd om nog wat foto’s te maken. ZSSK-locomotief 240 092 wacht met leegmaterieel op het vertreksein, de PKP Cargo-diesellocomotieven 753 708 en 753 705 komen net langs en de in Reko-kleuren gestoken 263 005 maakt een rangeerbeweging; 23 september 2021.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/51534724723_6351e8821d_h.jpg)
Roemenië:
In Roemenië rijden nog steeds ‘onze’ Wadlopers. Eén van de stamtrajecten is Cluj-Napoca – Oradea. De vroegere 3216 komt in dienst van Transferoviar Călători op 31 oktober langs een onttakeld armsein bij Gârbău.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/51652180609_574db9a93b_h.jpg)
Bosnië en Herzegovina:
In december stond Bosnië en Herzegovina op het programma. Niet voor spoorse doelen, maar uiteraard zijn er wel wat foto’s gemaakt. Omdat ik vrees dat de belangstelling voor op instorten staande trams niet groot zal zijn een foto van een heuse Talgo in het desolate hoofdstation van Sarajevo. Eén van de twee staatsspoorwegmaatschappijen van Bosnië en Herzegovina, ŽFBH, heeft er negen die lang ongebruikt zijn geweest. Op dit moment worden ze ingezet vanuit Sarajevo naar Maglaj (één dagelijks treinpaar) en Čapljina (twee treinparen). Voor de zomer staat een uitbreiding naar Ploče in Kroatië op het programma als tenminste de vrede in het land bewaard blijft. De foto toont de trein naar Maglaj, op 18 december getrokken door locomotief 441-905.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/51760119467_31b3c880be_h.jpg)
Portugal:
Na jarenlange stilstand nemen de Portugese spoorwegen een deel van hun 2600’en opnieuw in dienst. Ze rijden vooral rond Porto: sinds april op de lijn naar Valença, maar ook de leegmaterieeltreinen van en naar station São Bento worden door de locomotieven getrokken. Leuk is dat ze voor de beschildering naar de 1830 van Rail Force One hebben gekeken. Op 21 november staat 2605 in Porto São Bento klaar om met IR 853 naar Valença te vertrekken.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/51704208769_6900d861e4_h.jpg)
Duitsland:
Van dit land twee plaatjes om uiteindelijk op twaalf uit te komen. Persoonlijk werd ik erg blij van het bericht dat de Integral-treinstellen door Regiobahn waren overgenomen van de Bayerische Oberlandbahn. Sinds enige tijd zijn ze actief tussen Wuppertal en Kaarst. Ze steken daarbij via de Hammer Eisenbahnbrücke bij Neuss de Rijn over, zoals de VT115 op 21 juli.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/51354564928_0a5e6b8895_h.jpg)
Het tweede plaatje toont ook een brug: die over de Donau bij Bogen. Hier komt elk uur een 628 van DB Regio overheen als trein van en naar Straubing. De foto dateert van 14 september.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/51522404326_e30d6fcd0d_h.jpg)
Nederland:
Tenslotte ons eigen land. Uit de voorgaande overzichten is gebleken dat je niet meetelt als er geen Nez Cassé in het overzicht zit, dus daarom sluit ik af met twee plaatjes van deze locomotieven. Allereerst RRF 4402 die op 24 oktober bij Biezenmortel als bijvangst werd gefotografeerd:
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/51628912936_edb6b3ef29_h.jpg)
De tweede Alsthom is RFO 1829 die, eveneens als bijvangst, op 11 december met een Ostrava-kolentrein bij Twello voor de lens kwam:
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/51741467298_72d9bb54db_h.jpg)