Juni 2013 | Maandoverzicht

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Juni 2013 | Maandoverzicht

Bericht door The_Knitter »

Een maand die mij veel bracht, ook op niet-treingerelateerd gebied (oa mijn andere hobby, scheepvaart/sluizen maar dat laat ik hier achterwege)

1 Juni 2013
Afbeelding
RTM MABD 1602 + ABR 1517
Vandaag stond ik met de Stoom Stichting Nederland bij de RTM Ouddorp met een promotiestand. Door voldoende bezetting van 4 man, konden wij af en toe bij de stand weglopen.
Hier had ik de gelegenheid voor een paar plaatjes.

MABD 1602 + ABR 1517 passeert hier met een dieseltram, en is bijna gearriveerd in de remise van de RTM.

Afbeelding
RTM 54 + 296 + B 367 + AB 394 + B 364 + BPD 1631 + AB 398
Na de dieseltram vertrok vrij snel de stoomtram alweer naar halte West Repart/Dolfijn, en kon hier bij vertrek van de remise vastgelegd worden.

Afbeelding
RTM 54 + 296 + B 367 + AB 394 + B 364 + BPD 1631 + AB 398
Na het rondje langs het Bezoekerscentrum komt de stoomtram opnieuw langs de remise, maar nu niet via de remise.

4 Juni 2013
Deze dinsdag moest ik erg kort langs het STC in de Waalhaven, waarna ik de Havenlijn nog even ging bezoeken:
Afbeelding
RTB 189 993 + Br-shuttle
In een fraai zonnetje (die nog aan de kopse kant stond) passeerte Rurtalbahn met een volbezette Blerick-shuttle naar Blerick de fotograaf bij de havenspoorlijn.

Afbeelding
RRF 19 + Speno RR16 MS-6
Opweg richting Barendrecht Vork

Afbeelding
RTB 186 110 + Styreentrein
Nadat de fraaie RailMagazine-werbeloc van RTB los vanaf de Waalhaven naar de Botlek was vertrokken, komt deze met een fraaie styreentrein richting Emmerich en verder, en passeert de fotografen ter hoogte van het RSC Waalhaven, met op de achtergrond de ECT Home-terminal.

8 Juni 2013
Afbeelding
PFTTSP 6077 + K1A + I2AR + K1A + K1A + 202.020 - Tubize
De PFTTSP werd ingehuurd door Mercia Charters om een rondrit door België te rijden vanaf Brussel.
De route startte eerst vanaf Brussel via lijn 96 naar Tubize, om vervolgens de diesellijn 115 naar Quenast te betreden. Het stuk tussen Tubize en Quenast wordt normaalgesproken enkel bediend voor de steengroeve aldaar, maar vandaag dus deze fraaie bijzondere trein.

Na een bezoekje aan Quenast werd er met de 6077 voorop weer vertrokken naar Tubize als trein 18050, en passeert hier de 2 fotografen tussen Quenast en Tubize.
In Tubize is een richtingwissel nodig, waarna de trein verder richting lijn 117 ev richting Saint-Ghislain gaat.

Afbeelding
PFTTSP 202.020 + K1A 21019 + 21127 + I2A 9001 + K1A 21122 + 6077
Ondanks dat de trein keurig op tijd naar Tubize vertrokken was, kon de PFTTSP het niet laten om vertraagd verder te gaan. Met circa 15 minuten in de vertraging, komt trein 18051 langs Godarville en zal even later het PFTTSP-depot Saint-Ghislain bezoeken.

Afbeelding
Infrabel 6323 + PFTTSP 6077 + rijtuigen + 202.020
Nadat de trein in Saint-Ghislain was gearriveerd, werd er aan de 6077 een Infrabel HLD62 geplaatst, in dit geval de 6323. Niet vanwege problemen met hun eigen 6077, maar gepland. Zeker niet verkeerd deze combinatie.

Te Jemappes passeert de trein luid bulderend met een enorme rookpluim - die op de foto door de zon niet al te goed te zien is - Jemappes, en is opweg als trein 18052 naar Chatelet, om daarna diesellijn 138 naar Raccordement Porta op te rijden.

Afbeelding
Infrabel 6323 + PFTTSP 6077 + rijtuigen + 202.020
Na een kering bij het Raccordement Porta werd er weer vertrokken richting Chatelet, en ditmaal reden de Infrabel 6323 en PFTTSP 6077 voorop richting Chatelet, en passeren de fotograaf vlak na vertrek vanaf het raccordement van Porta als trein 18053 naar Aisemont.

Afbeelding
Eurostar 3107/3108
Na de achtervolging van de MerciaCharters-rit werd nog even naar Silly gereden voor een foto van Thalys, TGV en Eurostar. Helaas stond de zon vrij parallel, maar dat mag de pret van de foto niet drukken.

Eurostar-treinstel 3107-3108 passeren de fotograaf bij Sissy als trein 9149 naar Londen.

Zondag 9 juni 2013
Afbeelding
Infrabel 6244 + Weedfree + 6297 (93226)
Vandaag reed de zogenaamde Weedfree door België over de spoorlijnen 29 en 15. Als eerste werd lijn 29 naar Turnhout aangedaan, en passeert de fotografen in een heerlijk zonnetje vlak voor Tielen en is onderweg naar Turnhout.

Afbeelding
NMBS 4174 + 4189 (3209)
Voordat de Weedfree-trein hier zou passeren, kwam eerst de IR-trein naar Antwerpen voorbij met 2 stelletjes MW41.

Afbeelding
Infrabel 6244 + Weedfree + 6297 (93228)
Na de vorige foto bij Tielen is doorgereden naar de spoorlijn 15 tussen Olen en Geel.
Aldaar werd deze fotostek in het weiland uitgekozen.
De trein passeert hier de fotograaf als trein 93228 onderweg naar Neerpelt.

Opmerkzaam is dat er vanaf maandag 10-6-2013 de bovenleidingswerkzaamheden starten op dit stuk, dus zal betekenen dat wij vrijwel de laatste foto hier hebben kunnen maken zonder portalen.

Afbeelding
NMBS 4194+4108 (3210)
Ter hoogte van Overpelt passeerde ons keurig op tijd deze 2 stelletjes als IR-trein naar Neerpelt.

Afbeelding
Infrabel 6244 + Weedfree + 6297 (93228)
Na een tijdje kon de trein weer goed voor de zon gefotografeerd worden bij Zolder, en werd deze kans ook meegepikt.
Als trein 93230 en 4 minuten te vroeg passeert deze fraaie onkruidverdelgingstrein "Weedfree" de fotograaf opweg naar Hasselt.

Afbeelding
Infrabel 6297 + Weedfree + 6244 (93119)
De trein ging ruim een uur te vroeg uit Hasselt weer terug naar Lier als trein 93119, en werd tussen Geel en Olen nog even vastgelegd door de fotograaf.

Afbeelding
Infrabel 6207 + Grindtrein
In Lier werd nog even gekeken of er iets van de Weedfree te fotograferen was, en of er nog een leuke werktrein zou staan. Leuk werkmaterieel in overvloede, maar ook deze fraaie grindtrein met voorop de 6207 stond te genieten van de weekendrust.

11 Juni 2013
En wederom (.....) moest ik voor een paar nutteloze minuten richting het STC, dus vrij snel werd koers gezet naar de havens voor wat treinen
Afbeelding
DBS 6424 met afvoer Koole
Toevallig kwam vlak na passage hier deze combi voorbij, opweg naar emplacement Pernis met de afvoertrein empl. Vondelingenweg / Koole.

Afbeelding
DBS 6426 + afvoer EBS Botlek
Terwijl ik stond te wachten op Rurtalbahn met de styreentrein bij Vopak vandaan, kwam DB Schenker nog kijken met een aanvoertrein voor EBS. Maar eerst werd de afvoertrein weggetrokken.

Afbeelding
RTB V156 + 32 Zaes'n met Styreen
Vandaag zou Rurtalbahn weer met een Styreentrein aan de haal gaan vanaf de Botlek naar Emmerich en verder richting Passau.

Vorige week kregen we een fraaie set Rail Polska ketelwagens in deze trein, maar vandaag kregen we een andere fraaie sleep te zien.
Op Emplacement Botlek zou deze door de Rurtalbahn 186 110, met Railmagazine reclame, overgenomen worden.
Deze foto volgt nog op mijn Flickr, zie ik.
Afbeelding
RTB V156 + 32 Zaes'n met Styreen
Even later kon de trein nog een keer vastgelegd worden, vlak voordat de Welplaatweg overgestoken zou worden.

Afbeelding
RTB 186 110 + Styreentrein
Ter hoogte van het RSC Waalhaven passeert Rurtalbahn dan eindelijk met de styreentrein richting Emmerich.

15 Juni 2013
Dit weekend rondom huis rondgebracht ...
Afbeelding
RTB 189 993 + Blerick-Shuttle
Willemsdorp, richting Blerick

En toen de welbekende Zuidendijk
Afbeelding
Locon 186 150 + Germersheim-sh
Locon komt langs Dordrecht Zuid met een goed beladen Germersheim-shuttle opweg naar Venlo en Germersheim.

Omdat CRS inmiddels failliet is, worden deze goederentreinen weer ondergebracht bij andere vervoerders. De Mannheim-shuttle naar Captrain, en voor de Germersheim-sh en Wörth-sh zijn Captrain. Husa en Locon gegadigd.

Afbeelding
HTRS 189 096 + Mortara-sh (50147)
Bij Dordrecht Zuid passeert de fraaie 189 096 van HTRS met een Mortara-shuttle

Afbeelding
DBS 189 028 + 189 985 (opz) & Staaltrein (45743)
Een fraai lange staaltrein passeert de fotograaf bij Dordrecht Zuid. De trein is opweg richting Venlo en verder naar Hagen Vorhalle.

16 Juni 2013
Toen nog maar richting station Dordrecht ...
Afbeelding
LTE 186 237 + Keteltrein
Weinig verkeer uit de richting Kijfhoek en het baggerweer [veeeeeeeeel bewolking] noodde mij om toch even naar station Dordrecht te gaan voor deze fraaie LTE keteltrein richting Kijfhoek ev

Afbeelding
RTB V204 + 186 110 + Retrack-trein
In de hoop dat de 186 110 als solo-loc voor deze trein deze kant op zou komen, werd er toch nog een G2000 voorgehaakt in Venlo, en zodoende ging de fraaie RailMagazine loc toch nog in opzending mee naar de Kijfhoek (en verder).

18 Juni 2013
Geen "schooldag" vandaag, maar toch even de havens in.
Afbeelding
LTE 6336 + keteltrein
Tijdens een rondje door de haven, zag ik de rode zwaailampen en een G1206 op het subemplacement Botlek staan. Gelijk de auto geparkeerd, en afgewacht.
Ondertussen werd er gerangeerd, waarna de trein - na 30 minuten vertrekgereed te hebben gestaan - vertrok richting hoofdemplacement Botlek. Vanaf daar ging het weer een 40-tal minuten later verder richting Vlaardingen, en passeert hier de fotograaf bij de overweg tussen het subemplacement en het hoofdemplacement Botlek. Aan de haak heeft de trein een 16-tal ketelwagens, die naar Vopak Vlaardingen worden gebracht.

Afbeelding
LTE 6336 + keteltrein
De tweede set ketelwagens die naar binnen geduwd moesten worden, mochten naar een andere poort dan de "rechtdoor"-sporen, en zodoende is de trein in een fraai boogje vast te leggen.

Omdat er gezaagd moet worden, kunnen er maximaal 8 wagens per keer mee, dus moest het vandaag met wat extra rangeerwerk.

Voor de oplettende kijker: Rechts achteraan staat een oude Rolls Royce die momenteel helemaal opgeknapt wordt, en bijna helemaal klaar was. Die beste man was toch even iets zenuwachtig of zijn auto niet geraakt werd ... Ging op 5 centimeter goed.

22 Juni 2013
Dit weekend zat ik in Keulen, om onder andere even vrienden (uit Keulen) te bezoeken. Er werd gelijk ook dagje aan de Rheinstrecke van gemaakt.

Afbeelding
Rurtalbahn Regiosprinter 6.14.1
Totaal onverwachts kwam door Oberwinter de Regiosprinter 6.14.3, die normaal alleen dienst doet rond Düren voor Rurtalbahn. Dit was een Dienstfahrt.

Afbeelding
CrossRail 185 592 + TTS-Zug 40237 nach Piacenza
De zwaar vertraagde TTS-trein komt met ruim vijfenhalfuur vertraging langs Oberwinter, en heeft nog een lange weg te gaan naar Piacenza, ongetwijfeld met een locwissel.
Vanwege de vertraging reed op 22 juni de trein t/m Basel Bad Rb onder 69315, terwijl dat normaal op zaterdag 40237 is (Di+Do 40235).

Afbeelding
DB ES 64 U2 - 070 + EC7
Ook kwam keurig op tijd de EuroCity van Dortmund naar Chur voorbij Oberwinter.

Afbeelding
MRB 460 013
Passeert de fotograaf bij Oberwinter opweg naar Koblenz.

Afbeelding
DB 103 235 + IC 119
IC119 rijdt een aantal dagen in de week met de fraaie 103 235 en rijdt dan in de ochtend via de Linker Rheinstrecke richting Stuttgart, alwaar een locomotiefwissel zal zijn. De loc keert dan in de middag terug via de Rechter Rheinstrecke met IC 118 naar Münster.
Helaas heeft de 103 235 Münster niet meer gehaald, omdat van het 'Spitzensignal' het bovenste lampje defect was. Ter compensatie kwam de Märklin-werbeloc in de plek terug, die ik helaas net gemist heb.

Deze fraaie trein passeert de fotograaf te Oberwinter.

Afbeelding
DB Dosto's+146 022 als RE5
Te Oberwinter passeerde deze combi, geduwd door de 146 022, de fotograaf ook op zijn weg naar Koblenz vanuit Emmerich.

Afbeelding
DB 643 541 + 643 553 als RB30
Te Oberwinter kwamen opnieuw 2 DMU's naar Ahrbrück voorbij.

Afbeelding
Akiem 37027 + Guterzug
Te Oberwinter passeerde de fraaie Akiem 37027 de fotograaf met een goederentrein richting Remagen en verder.

Afbeelding
DB 101 051 + IC2013
Te Oberwinter passeerde IC2013 naar Oberstdorf de fotograaf.

Afbeelding
DB 101 125 + EC9
EuroCity 9 naar Chur passeert de fotograaf bij Oberwinter.

Afbeelding
E40 128 + Avmz + 2x Bm + 140 423
Vandaag zou de NVBS ook een Sonderzug rijden van Venlo naar Koblenz Lutzel Eisenbahnmuseum, maar dat werd uiteindelijk vanaf Kaldenkirchen ivm nieuwe regels van ILenT.

Hier passeert de trein Oberwinter met 13 minuten vertraging de fotograaf, omdat er te Köln West een circa 50 minuten vertraagde EuroCity 9 naar Chur voorgelaten moest worden.

Toen met de trein naar Remagen, de veerboot naar Erpel(Rhein) en ff stukkie wandelen.
Afbeelding
DB 185 362 + Guterzug
DB 185 362 komt door Erpel gereden met een goederentrein richting Unkel ev.

Afbeelding
DBS 185 204 + 185 231 + Schuifwandwagens
Te Erpel passeert een trein met dubbel 185 en lange sleep schuifwandwagens de fotograaf.

Afbeelding
ERS 189 110 + Melzo-sh
Passeert de fotograaf te Unkel, en is opweg naar de Rotterdamse Maasvlakte.

Afbeelding
DB 185 002 + containertrein
Te Erpel passeerde de DB 185 002 met een containertrein richting Noorden.

Afbeelding
DB 185 036 + UnitCargo
Een fraai en erg lange UnitCargo passeert de fotograaf te Unkel.

Afbeelding
E37520 + Staaltrein
Te Erpel kwam ook de E37520 die geleased wordt door een onbekende vervoerder, en rijdt richting het Noorden met een fraai staaltreintje.

Afbeelding
DB 185 213 + UnitCargo
Een fraaie UnitCargo passeerde de fotograaf, met enkele autotransporters beladen met Audi's, maar ook ketelwagen, zeilhuifwagens en rongenwagens beladen met boomstammen.
De oplettende kijker ziet nog een goederentrein op het nevenspoor in tegenrichting rijden.

Afbeelding
DB 185 046 + 155 213 + 155 013 + 145 010 + staaltrein
Te Erpel kwam een erg fraai staaltreintje voorbij, met aan leiding de 185 046 en in opzending 155 213, 155 013 en 145 010. Locs werden in opzending meegenomen, scheelt weer een loktreintje :)

Afbeelding
140 423 + 2x Bm + Avmz + E40 128
De terugtrein van de NVBS-excursie trein vanuit Koblenz naar Kaldenkirchen ging via de Rechter Rheinstrecke, en passeert al circa 10 minuten te vroeg de fotograaf bij Erpel am Rhein.

Afbeelding
Lokomotion 665 + EKOL
Terwijl ik weer terug naar Keulen zou (had afgesproken met vrienden die aldaar wonen) kwam Lokomotion precies op tijd door Erpel met de EKOL, want tegelijkertijd kwam de RB binnenrijden. Na de foto kon ik gelijk de RB instappen naar Keulen.

23 juni 2013
Afbeelding
DB ES64U2 - 072 + EC7
Ter hoogte van Keulen Mediapark passeert EuroCity 7 naar Chur.

Afbeelding
DB 120 112 + IC119
Omdat bij de 103 235 het Spitzensignal defect is geraakt, kwam er een BR120 voor in de plek terug. Vanaf Stuttgart is gister de 120 112 in de omloop gekomen, en keerde hedenochtend weer terug naar Stuttgart vanaf Münster met IC 119, en passeert hier vlak voor Keulen West / Keulen Media Park.

30 juni 2013
Afbeelding
EMA 454 + 731
Vandaag even met een kennis een rondje wezen trammen. Niet specifiek gericht op foto's, maar als de gelegenheid zich aandeed, werd een foto niet vergeten.
Te Haarlemmermeerstation staan de Amsterdamse 454 met bijwagen 731 gereed als tram richting Amstelveen Bovenkerk. De bijwagen was ook wel nodig, want de tram was goed gevuld.

Afbeelding
EMA 454 + 731 en de 41
Nog een foto, want op een kopspoortje was de Groningse 41 geplaatst. Op de achtergrond zijn de 2 Amsterdamse wagens te zien, met daarachter het Haarlemmermeerstation.

Afbeelding
Uithalen bij de EMA
Omdat de remisesporen bij de EMA niet geëlektrificeerd zijn, wordt er met een oude dieselmotorwagen gerangeerd.
De uit Amsterdam afkomstige 330 heeft hier de Amsterdamse bijwagen 983 en motorwagen 533 aan de haak. De bijwagen wordt later weer in de loods geparkeerd.

Afbeelding
Uithalen bij de EMA
Hier is de tram bijna helemaal uit de loods gehaald.

Afbeelding
EMA 533 te Amsterdamseweg
Te Amsterdamseweg werd even uitgestapt voor een foto, en daarna met de Rotterdamse tram terug richting Amsterdam. Hier passeert tram 533 opweg naar Amstelveen Bovenkerk.

Afbeelding
GVB 2062
GVB 2062 kwam exact 3 minuten eerder de remise Havenstraat uitgereden, maar keerde gelijk weer om op de rotonde voor het Haarlemmermeerstation. Hier komt de tram weer langsgereden om opnieuw de remise Havenstraat binnen te rijden.

Afbeelding
Defect of niet?
Na wat heen- en weer gependeld te hebben met divers materieel, gingen wij met de Groningse 41 richting Bovenkerk, om aldaar met metro 51 en tram 5 terug naar Amsterdam CS te gaan.
Bij de voorlaatste halte, de Handweg in Amstelveen, kwam de bestuurder van onze tram knoerthard aandenderen. Dit had tot gevolg dat hij alles in moest zetten om nog enigszins op tijd tot stilstand te komen. Waarbij ook veel zand kwam kijken ...
En toen kwam de tram niet meer weg ... Geen stroom meer. Even de beugel opnieuw tegen de draad hielp niet, andere kant opbouwen hielp ook niet.
Dan maar even de hulp inroepen van een collega die op de 41 stond te wachten op Bovenkerk met tramstel 533.
Na wat overleg werd er gekozen om tramstel 41 maar weg te slepen, en dus werd de tram opgehaald.
Wegslepen is uiteindelijk niet gebeurd, want ze kregen de tram eerst niet gekoppeld ....... Er staat stroom op de koppeling, en die moet je wel omhoog halen om hem te laten koppelen, en toen er een oplossing gevonden werd, zag de bestuurder van de 533 ineens dat tramstel 41 "op zand" stond. Hierdoor krijg je geen spoorstroomloop, en heb je dus geen stroom in de tram. Met het wisselijzer zand wegschrapen, en de tram deed het weer!
Na een blokkade van circa 10 minuten van de overweg is tramstel 533 weer los vertrokken naar Bovenkerk, waarna tramstel 41 ook los vertrok naar Bovenkerk.

Afbeelding
Groningse tram 41 bij de EMA
Toen na veel moeite tramstel 41 weer stroom had, kon deze eindelijk doorrijden naar Bovenkerk. Op de overweg staat de conducteur om het wegverkeer tegen te houden, waarna de tram de overweg passeert. De conducteur gaat vervolgens met het wisselijzer nog even opnieuw het spoor schoon schrapen, waarna hij ook weer richting het eindpunt (zo'n 80 meter verderop) loopt.

Zo, dat was 'm weer voor Juni.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7629
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Juni 2013 | Maandoverzicht

Bericht door Peter »

Mooie serie! 8-)
“Hallo cargo!”
Plaats reactie