Korte Nieuwsberichten Nederland

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Weer drie weken overlast rond station Den Bosch
Geplaatst : Vandaag 08:30 - Bijgewerkt : Vandaag 11:01

Vanaf 27 maart tot 16 april ligt station Den Bosch wederom plat door spoorwerkzaamheden.

Treinreizigers van en naar Den Bosch ondergaan in maart voor de tweede keer in een jaar tijd enkele weken overlast. Ditmaal rijden er vanaf 27 maart drie weken lang minder tot soms helemaal geen treinen over het station. Dit levert een extra reistijd van een halfuur tot een uur op, afhankelijk van het tijdstip. Spoorbeheerder ProRail legt in deze drie weken de laatste hand aan de grote vernieuwing van het spoor rond Den Bosch.

Deze zomer lag het treinverkeer rond Den Bosch al eens twee weken volledig plat. Toen werd de oude spoorbrug over de rivier De Dieze weggehaald en vervangen door uiteindelijk drie nieuwe bruggen. Ook werd het aantal wissels ten noorden van het station gehalveerd. In maart worden nieuwe sporen, bovenleiding en beveiliging aangelegd aan de zuidkant, tussen het station en het Drongelens kanaal.

ProRail spreekt van ‘de laatste grote stap in het project Sporen in Den Bosch’. De ingrijpende spoorvernieuwing moet ‘medio 2014’ voltooid zijn. Door de oude spoorbrug over De Dieze te vervangen door drie moderne bruggen, moet het treinverkeer van en naar Utrecht en Nijmegen minder storingsgevoelig worden. Door het aantal wissels te verminderen zou het treinverkeer tijdens bijvoorbeeld de winter minder snel kunnen vastlopen. Ook kunnen treinen het station met een hogere snelheid binnenkomen.

Bron (+schema van werkzaamheden): Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Fotowedstrijd voor treinenposters

woensdag 18 december 2013

Treinreiziger.nl wil in 2014 een aantal treinenposters gaan aanbieden. Daarom zijn we op zoek naar de mooiste en leukste treinenfoto's. Wil je meehelpen? Stuur dan je foto naar foto@treinreiziger.nl

Als we je foto gaan gebruiken, krijg je de poster (A1-formaat) uiteraard gratis. Daarnaast krijg je dan een Treindagkaart van Kruidvat en wordt je naam op de poster (in het klein) genoemd. We willen graag ook een poster maken met alle NS-treinen die op dit moment rijden. Daarnaast willen we een poster maken met hogesnelheidstreinen. Dus foto's van ieder materieeltype is welkom.

Met het insturen van je foto ga je akkoord dat we je foto met naamsvermelding mogen gebruiken. Je mag meerdere foto's insturen. Insturen graag voor 6 januari 2014.

Bron: Treinreiziger.nl
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Geen nieuwe verbinding Nijmegen-Kleef
donderdag 19 december 2013 | 18:32 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 19 december 2013 | 18:56

NIJMEGEN - De spoorlijn Nijmegen-Kleef wordt zeker voor 2020 geen nieuw leven ingeblazen. Dat heeft de Stadsregio Arnhem Nijmegen besloten omdat er geen geld voor beschikbaar is.

De treinverbinding werd in 1991 opgeheven omdat te weinig reizigers er gebruik van maakten. Uit onderzoek blijkt dat een nieuwe verbinding tussen Nijmegen en Kleef jaarlijks voor een exploitatietekort van ruim anderhalf miljoen euro zou zorgen.

De Stadsregio blijft desondanks voor de langere termijn wel streven naar een heropening van de verbinding.

Bron: Omroep Gelderland
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Distri Rail B.V. introduceert nieuw concept

Dinsdag, 24 december 2013

Spooroperator Distri Rail B.V. introduceert met ingang van het tweede kwartaal 2014 een nieuw spoorconcept en hopen daarmee de bundelingsproblematiek op Maasvlakte 2 te kunnen opvangen. Op dit moment biedt de operator 21 shuttles vanuit de Rotterdamse haven naar verschillende bestemmingen in Duitsland. In plaats daarvan is Distri Rail voornemens een hoogfrequente spoordienst aan te bieden tussen de Maasvlakte en een effectieve hub in het Duitse achterland, zijnde Duisburg.

De intermodale operator is van mening dat de bestaande structuur en vervoerssystemen van de Rotterdamse haven niet afdoende zullen zijn de toekomstige volumes te kunnen opvangen. Vooral niet na de ontwikkeling van Maasvlakte 2 en de opening van de 2 nieuwe diepzee terminals in 2014. Distri Rail is er daarom van overtuigd dat een nieuwe, innovatieve benadering noodzakelijk is voor wat betreft de afhandeling via het spoor naar het achterland.

Door de implementatie en uitvoering van het nieuwe systeem zal Distri Rail op eigen kosten en risico, een onmisbare link creëren tussen de haven van Rotterdam en het complete Europese achterland. Distri Rail heeft hierbij gekozen voor de Duisburg Intermodal Terminal (DIT) gelegen in het zuidelijke stadsdeel van Duisburg op het zogenaamde Logport I.

Via deze hub worden nu reeds meer dan 30 bestemmingen bediend, waaraan Distri Rail er dan nog 5 aan toe zal voegen. Dit aantal zal volgens Distri Rail ongetwijfeld nog toenemen zodra de implementatie van het nieuwe concept gereed is. Distri Rail werkt overigens al jaren samen met bestaande spooroperators die al hun verbindingen van en naar Duisburg hebben lopen richting het Europese achterland. Tevens staan alle partners van Distri Rail achter dit nieuwe concept en geloven ook dat dit dé manier is om de toekomst in te gaan qua spoorvervoer van en naar de haven van Rotterdam.

Het concept is volgens Distri Rail lean-and-mean en zal het de kwaliteit, de frequentie en de transittijd van en naar de haven van Rotterdam aanzienlijk verbeteren. Het houdt fysiek in dat Distri Rail hoogfrequent, 3 à 4 maal per dag, een complete bloktrein zal gaan rijden tussen Rotterdam en Duisburg. Door deze hoge frequentie is Distri Rail in staat dagelijks alle belangrijke terminals binnen Rotterdam Maasvlakte, Botlek, Pernis en Waalhaven per spoor te bedienen en hiermee te verbinden met het gehele Europese achterland via de DIT Terminal te Duisburg of met de lokale ontvangers in het Duitse Ruhrgebied.

Bron: Railcargo.nl
“Hallo cargo!”
Cees_1251
Berichten: 1732
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 11:27 pm

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Cees_1251 »

Als vervolg op het voorgaande over DistriRail :

‘RSC Maasvlakte overbodig’

31 december 2013

Spooroperator DistriRail zet tweede kwartaal 2014 een nieuw shuttleconcept in de markt, dat de bouw van een peperduur Rail Service Centre op Maasvlakte 2 voorlopig overbodig maakt. Dat zegt directeur-grootaandeelhouder Johan Booy tegen NT, in reactie op de aankondiging van vertrekkend haventopman Hans Smits in deze krant dat de bouw van zo’n RSC nodig is om de spoorpositie van Maasvlakte 2 veilig te stellen.

DistriRail, 50/50 in handen van Booy en Ron de Roo, concentreert vanaf het laatste weekend van maart, 18 van zijn 21 dagelijkse shuttles met een capaciteit van 100 teu op de Duisburg Intermodal Terminal (DIT). Nu zijn dat er nog zes. De extra kosten voor het doorvervoer naar de huidige directe bestemmingen Neuss, Frankfurt am Main, Mannheim, Wörth am Rhein, Germersheim en Frankfurt an der Oder neemt DistriRail voor eigen rekening, zegt Booy.

De operator wil hiermee reageren op de groeiende concurrentiedruk van binnenvaart en wegvervoer en de sterkere positie van met name Hamburg en Bremen in het spoorvervoer van en naar het achterland. De laatste twee, traditioneel al sterke spoorhavens, hebben hun positie het afgelopen jaar fors verbeterd.

Scheidend Havenbedrijf-topman Hans Smits riep de Rotterdamse havengemeenschap onlangs in deze krant op de handen ineen te slaan en de bouw van een tweede Rail Service Centre (RSC), een investering van tientallen miljoenen, mogelijk te maken. Dat project zou minimaal twee jaar kosten en is volgens Booy overbodig. ‘Dat is nu toch al te laat’, zegt hij, doelend op de start van de deepsea terminals van RWG en APMT op Maasvlakte 2 rond begin vierde kwartaal 2014.

Volgens hem is een nieuwe centrale overslagfaciliteit op MV2 ‘helemaal niet nodig, of hoogstens over tien tot vijftien jaar’. Hij wijst erop dat de groei van de containeroverslag in Rotterdam fors achterblijft bij de prognoses van voor het crisisjaar 2008. Volgens hem kan het budget voor een RSC op Maasvlakte 2 beter ingezet worden om bestaande tekortkomingen, zoals een gebrek aan opstelcapaciteit, storingen en (bijna)-ongelukken, te verhelpen. ‘Een tweede RSC in Rotterdam (het eerste grenst aan ECT Home in het Waal-/Eemhavengebied – red.) is volgens hem pas over een jaar of vijftien nodig. ‘Tot die tijd hebben we capaciteit zat’.

DistriRail wil vanaf tweede kwartaal volgend jaar in elk geval ECT Delta, Euromax, APMT, Rhenus, RSC West, Bertschi Botlek, CTT Pernis en mogelijk Kramer (Maasvlakte) en Cobelfret in de Europoort gaan bedienen, met per trein maximaal twee terminals. Volgens Booy zijn de gesprekken met een tractieleverancier op een haar na afgerond, maar hij wil de naam nog niet prijsgeven. Per trein moeten twee terminals bediend worden om de turn-around in Rotterdam tot 18 uur te beperken.

Alle treinen gaan volgens hem vooralsnog rijden via de Betuweroute, die de komende jaren te kampen krijgt met een forse capaciteitsbeperking als gevolg van de bouw van het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen. Op papier vergt dat traject een rijtijd van vier uur, waar de Brabantroute via Venlo vijf tot zes uur in beslag neemt. De Betuweroute is bovendien beter geschikt voor 700 meter lange treinen met een capaciteit van ongeveer honderd teu.

DistriRail wil zijn vervoer op DIT concentreren vanwege de centrale ligging en de neutrale positie van de terminal, die deels in handen is van havenbeheerder Düssport. Volgens Booy zijn bestaande klanten ‘razend enthousiast’ over het gepresenteerde concept. De extra kosten voor het vervoer tussen Duisburg en de huidige Duitse spoorterminals neemt het bedrijf voor eigen rekening.

Via de hub Duisburg worden ruim dertig bestemmingen bediend. ‘Dat is aanzienlijk meer dan het huidige aantal directe verbindingen vanuit Rotterdam en het zal met de implementatie van het concept zeker toenemen’, zegt Booy. ‘Het concept is lean en mean en zal de kwaliteit, frequentie en transittijd van en naar de haven van Rotterdam aanzienlijk verbeteren’, stelt hij.

Hij zegt dat de DIT-terminal ‘zonder twijfel de enige terminal is die dergelijke volumes in een dergelijk concept aan kan en met de nodige kwaliteit kan behandelen’. ‘Dit concept gaat meer volume brengen en aantrekken voor zowel Duisburg als de haven van Rotterdam en biedt voor de klanten een betere kwaliteit, frequentie en transittijd.’

Bron : NieuwsBladTransport
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Bedrijven moeten zelf treinspoor beheren
Geplaatst op 05 januari 2014 Laatste update 05 januari, 08:56

HENGELO/DELDEN - NS stoot haar dochterbedrijf NS Spooraansluitingen af. Dit bedrijf verhuurt en beheert verbindingssporen naar 250 bedrijven voor de aanvoer van goederen, zoals grondstoffen. Klanten in deze regio zijn onder meer Elementis in Delden en AkzoNobel in Hengelo.

Voor chemiebedrijf Elementis is de aanvoer van bepaalde grondstoffen per spoor uit het oogpunt van veiligheid essentieel, aldus directeur Pielage. „Vervoer van die stoffen over weg of water is geen optie.” Elementis wil dat de spooraftakking in stand blijft, ook nu NS haar handen ervan aftrekt. „Met andere bedrijven zijn we bezig onze positie tegenover NS te bepalen.” Volgens NS de concernwoordvoerder van NS behoort het beheren van infra niet tot de kerntaak van NS (personenvervoer). ‘Om die reden wil NS deze stukken spoor vervreemden.’

Volgens NS is de enige mogelijkheid om het vervoer in stand te houden, dat de betreffende bedrijven het beheer zelf op zich nemen. 
AkzoNobel doet dat niet, waardoor het beruchte Akzo-spoorlijntje zal verdwijnen. In het verleden werd door wijkbewoners massaal geprotesteerd tegen het transport van chloor over deze rails. Dat gebeurt al jaren niet meer. 

Bron: Tubantia
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3426
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Rens »

Misschien dat ProRail die afdeling nu wel zou mogen overnemen, anders dan 5 jaar terug?
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S
Geplaatst op 08 januari 2014 Laatste update 08 januari, 11:02

EINDHOVEN - De naamswijziging van station Eindhoven Beukenlaan in station Eindhoven Strijp-S gaat definitief door. Dat zijn de gemeente, NS en ProRail overeengekomen. De verandering maakt deel uit van een pakket aan maatregelen om de uitstraling en veiligheid van het station te verbeteren.

Daarbij springt de komst van liften en hellingbanen het meest in het oog.  De investering van ongeveer drie miljoen euro komt uit het budget van het Rijk om de toegankelijkheid van stations voor mindervaliden te verbeteren. In 2015 wordt gestart met een landelijke aanbesteding; de voorzieningen moeten vervolgens in elk geval voor 2018 zijn aangelegd.

Verder beperken de drie partijen zich bij de opknapbeurt tot de zogenaamde 'quick wins'. Grote investeringen worden er niet gedaan. Wel wordt de uitstraling van de entree en de tunnel - nu nog vol graffiti - fors aangepakt. Daar komt de komende weken al een grote infographic te hangen met informatie over Strijp S en de rest van de omgeving. Ook worden er banken en betere verlichting geplaatst.

Bron: Eindhovens Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Ook NS wil stations Leudal
Gepubliceerd op: 10.01.14 14:57, laatste update: 10.01.14 15:16

Als er stations komen in Baexem en Haelen, dan is óók de NS bereid om die haltes met stoptreinen te bedienen. Dat maakt het al dan niet realiseren van de haltes minder afhankelijk van ‘Den Haag’.

Dit meldde gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA) vrijdag.

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil vooralsnog niet dat een andere vervoerder dan de NS gebruik gaat maken van het hoofdrailnet, waar de trein moet komen te rijden. Tot op heden werd er dan ook steeds vanuit gegaan dat de nieuwe regionale vervoerder, de opvolger van Veolia, de stations zou gaan bedienen.

Met bediening door de NS als ‘ontsnappingsroute’ blijven de haltes perspectief houden, ook als er geen meerderheid in de Tweede Kamer blijkt te zijn. Daar staat tegenover dat ook in Provinciale Staten de aanleg van de stations nog altijd niet zeker is van voldoende draagvlak.

Bron: Dagblad De Limburger
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Panteia verwacht groei spoorgoederenvervoer in 2014
maandag 13 januari 2014

Het goederenvervoer zal in 2014 met naar verwachting 1% groeien. Voor het spoorgoederenvervoer zijn de vooruitzichten iets gunstiger. Dat meldt advies- en onderzoeksbureau Panteia in de negentiende editie van de ‘Korte Termijn Voorspeller’ voor het Nederlandse goederenvervoer.

De ontwikkeling van het volume spoorgoederenvervoer is sterk gekoppeld aan de havenoverslag. De overslag in Rotterdam bleef in 2013 constant, maar de Amsterdamse haven liet groei zien. De haven van Amsterdam meldt dat de spoorcapaciteit wordt vergroot. Voor 2014 wordt voor het Nederlandse spoorvervoer een groei van 1 miljoen ton verwacht. Dat is een groei van 2,3% ten opzichte van 2013.

In vergelijking tot de andere modaliteiten is de relatieve groei van spoorvervoer het sterkst, maar spoorvervoer heeft een beperkt aandeel in de modal split. Ondanks het feit dat de volumes in het spoorgoederenvervoer het sterkste zijn hersteld in de afgelopen jaren, liggen de volumes nog altijd onder het niveau van oor de kredietcrisis van 2008.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

PvdA pleit voor nachttreinen Helmond
Geplaatst op 13 januari 2014, Laatste update 13 januari, 14:26

HELMOND - De PvdA wil dat er 's nachts treinen stoppen in Helmond.

Ze vraagt het college om nog eens te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Pogingen daartoe in 2008 strandden. De PvdA ziet een nieuwe opening. De provincie Limburg gaat zich hard maken voor aansluiting van Venlo op het nachtnet van de NS. Een nachttrein naar Venlo komt ook door Helmond, zo redeneert de PvdA. De partij vraagt tevens of de gemeente ook Deurne hierbij wil betrekken. En ze wil weten of de gemeente bereid is om hieraan mee te betalen.

Sinds 2007 rijden er op vrijdag- en zaterdagnacht tot 4.00 uur treinen tussen vier Brabantse steden en de randstad.

Bron: Eindhovens Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Sterke start van 2014: 91% van treinen op tijd
14 jan. 2014 / Nieuwsbericht

Qua punctualiteit is er in 2014 een sterke start gemaakt. In de eerste volle week van 2014 reed gemiddeld 91% van de treinen op tijd; een mooi begin van het jaar dus. Daarmee scoren we boven de hoge streefnorm die we hebben afgesproken met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Daarnaast viel vorige week slechts 0,9% van de treinen uit.
Voorbijrazende intercity

Boven de afgesproken streefnorm
We hebben met het ministerie van Infrastructuur en Milieu afspraken gemaakt over zowel de punctualiteit als de uitval. De dagpunctualiteit geeft aan hoe hoog de punctualiteit de vorige dag was voor reizigerstreinen op de spoorlijnen die ProRail beheert. Daarvoor is een streefnorm afgesproken van 87%. De afgelopen week hebben we dus – met 91% – flink hoger gescoord dan deze streefnorm. Onder ‘uitval’ van treinen verstaan we die treinen die niet zijn aangekomen. Uitgevallen treinen tellen niet mee bij de punctualiteit. Samen geven ze een compleet beeld van wat er buiten gebeurt.

Meer treinen en betere punctualiteit
In 10 jaar tijd zijn er in Nederland 25% meer treinen gaan rijden en tegelijkertijd is het ons gelukt om de punctualiteit te verhogen, het aantal storingen te verlagen en de hersteltijd te verkorten. Zo houden we effectief een van de drukst bereden sporen van Europa aan de gang. Het Nederlandse spoor staat hiermee wereldwijd in de top 3; alleen het Japanse en Zwitserse spoor scoren hoger.

Bron: ProRail
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Laatste spoorbrug Den Bosch open
Geplaatst op 15 januari 2014, Laatste update 15 januari, 07:28

DEN BOSCH Aannemer Heijmans en het bedrijf Strukton verrichten komend weekeinde de laatste werkzaamheden aan de enkelsporige brug over de Dieze bij de Veemarktweg in Den Bosch.

ProRail meldt dat na dit weekeinde de nieuwe brug in gebruik genomen wordt voor het treinverkeer van Den Bosch naar Nijmegen. Eerder werd de fly-over gebouwd voor het treinverkeer van Nijmegen naar Den Bosch en de dubbele spoorbrug voor het treinverkeer van Den Bosch naar Utrecht vice versa.

Bron: Brabants Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Mansveld wil dat treinen en stations schoner worden
Treinen en stations moeten dit jaar iets beter worden schoongehouden. Ook de reisinformatie bij storingen of andere problemen op het spoor moet beter.

Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) afgesproken met de Nederlandse Spoorwegen (NS), zo heeft ze donderdag aan de Tweede Kamer gemeld.

De treinen moeten dit jaar even vaak op tijd rijden als vorig jaar. Dat wil zeggen dat 93 procent van de treinen hooguit vijf minuten te laat mag komen.

Mansveld vindt dat doel "voldoende ambitieus", mede omdat er dit jaar veel werkzaamheden op stations en spoor plaatsvinden. Zo worden de grote stations in Den Bosch en Utrecht verbouwd.

Prorail
Ook met spoorbeheerder Prorail zijn afspraken gemaakt over de te leveren prestaties. Zo moeten de treinen op vijf lijnen vaker op tijd rijden.

Dat geldt onder meer voor de sprinters tussen Utrecht en Den Haag Centraal en Zwolle en Enschede en de internationale trein tussen Amsterdam/Den Haag en Brussel. Ook zal Prorail nog meer doen om storingen en ongevallen te voorkomen.

Of de NS en Prorail vorig jaar hebben gepresteerd zoals de bedoeling was, is nog niet bekend. Dat moet eind volgende maand uit hun gegevens blijken.

De afspraken gaan nu nog over gemiddelde prestaties, voor alle reizigers en alle treinen of baanvakken. Mansveld wil voortaan meer onderscheid maken door te kijken naar prestaties op een bepaalde tijd of plaats.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

'Weghalen gele NS-borden gebeurt veel te snel'
20 jan 2014 07:09 | laatste update: 20 jan 2014 07:10

HAARLEM Het weghalen van de gele NS borden met daarop de vertrektijden van treinen, gebeurt veel te snel. Dat vindt het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov), zo meldt Metro.

Volgens de organisatie ligt chaos op de loer omdat de NS nog niet goed heeft nagedacht over een alternatief. De NS wil vanaf april 80 procent van de gele borden op stations weghalen. De borden zijn volgens de vervoerder 'niet meer van deze tijd'.

Slechts 7 tot 12 procent van de treinreizigers kijkt onderweg nog op een geel bord. Locov vindt dit percentage te groot om te negeren. Bovendien moet er voor digitale schermen of mobiele reisapps die door storing uitvallen een alternatief zijn, schrijft het Locov vandaag in een brief aan NS Reizigers-directeur Ingrid Thijssen.

Bron: RTV N-H
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Jeroen »

Treinverkeer rond Oss komt weer op gang

Gepubliceerd: 24 januari 2014 23:46

Het treinverkeer rond het Brabantse Oss is rond 23.00 uur weer op gang gekomen nadat het eerder op de avond was stilgelegd vanwege een lekkende wagon.

Dat heeft een politiewoordvoerder vrijdagavond gezegd.
De lekkage bleek uiteindelijk mee te vallen. Een ketelwagon was niet helemaal goed schoongemaakt en daardoor druppelde er nog een restje stookolie uit.
Uit voorzorg werd alarm geslagen en mochten er geen treinen meer rijden rond Oss. Toen eenmaal duidelijk was dat er niets ernstigs aan de hand was, werd het spoor weer vrijgegeven. Ook de buurt rond het station is inmiddels vrijgegeven.
"Het is met een sisser afgelopen", aldus de politiewoordvoerder.

Stookolie
De ketelwagon had stookolie naar een bedrijf in Oss gebracht. Na het leegpompen reed de goederentrein naar een rangeerspoor bij het station van de Brabantse plaats.
''Daar zou een andere machinist de trein overnemen. Die controleerde de wagons voor vertrek en zag dat er iets lekte uit een afsluiter. Omdat niet bekend was om welke stof het ging, heeft hij alarm geslagen'', aldus de woordvoerder.
De brandweer constateerde dat er wat stookolie was vrijgekomen. Waarschijnlijk is de wagon bij het Osse bedrijf niet genoeg schoongemaakt. Er is wat stookolie op de grond beland, maar de schade voor het milieu is ''minimaal''. De wagon wordt zaterdag alsnog goed schoongemaakt.

Bron: Nu.nl

Hoezo wist de machinist niet wat er in zat?
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Aanpak geluidsoverlast spoor Deurne
Geplaatst op 28 januari 2014, Laatste update 28 januari, 10:15

DEURNE - Langs het spoor in Deurne wordt een groot aantal geluidswerende maatregelen doorgevoerd.

Een flinke subsidie van het rijk maakt het mogelijk om van Griendtsveenseweg tot Biesdeel de overlast van het geluid van passerende treinen te beperken.

Het ministerie van infrastructuur en milieu draait op voor alle kosten van alle nu voorgenomen voorzieningen in Deurne. De subsidie is opgesplitst in twee delen. Een voorbereidingskrediet à 785.200 euro is reeds toegekend, straks bij de uitvoering wordt een aparte bijdrage aangevraagd.

Schermen en raildempers
In Deurne zijn in totaal 370 woningen die op grond van de wettelijke normen te maken hebben met geluidsoverlast. Op dertien locaties worden schermen geplaatst en/of raildempers aangebracht. In totaal gaat het om 3,8 kilometer aan raildempers en 4,4 kilometer aan geluidsschermen van maximaal drie meter hoog. Indien nodig worden gevels nog extra geïsoleerd.

Deze ingrepen moeten het geluidsniveau met vijf tot tien decibel terugbrengen. De gemeente heeft spoorwegbeheerder Prorail inmiddels de opdracht gegeven om met de voorbereidingen te starten. Het hele project zal jaren in beslag nemen. De inspraak- en vergunningenprocedures zijn in het ideale scenario in 2015 afgerond. De aanbesteding en gunning zijn gepland voor 2016 en 2017, de uitvoering zou in dat geval plaatsvinden in de jaren 2017 en 2018.

Bron: Eindhovens Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Treinen Spoorwegmuseum naar Wagenmakerij Blerick

Treinen en wagons van het Spoorwegmuseum in Utrecht verhuizen naar de Wagenmakerij in Blerick.

Deze wagenmakerij van de Nederlandse Spoorwegen, vlakbij het station in Blerick, is een van de grootste industriële rijksmonumenten van Nederland. Het gebouw wordt al sinds 1969 niet meer gebruikt. Donderdag krijgt het Spoorwegmuseum de sleutel.

Ruimte om te sleutelen
Het Utrechtse museum bezit ruim 120 voertuigen. Een klein deel daarvan is op wisselende tentoonstellingen te zien. De rest staat in depot. In de Wagenmakerij Venlo-Blerick is nu ook ruimte om reparaties aan de voertuigen te verrichten. De wagenwerkplaats is aangesloten op het hoofdspoorwegennet, zodat de collectie makkelijk kan worden verplaatst

Historische werkplaats
De Wagenmakerij Venlo-Blerick stamt uit 1890 en is 7375 vierkante meter groot. De werkplaats is gebouwd toen het spoorverkeer tussen Nijmegen en Venlo steeds drukker werd. In de hoogtijdagen van de wagenmakerij werkten er 160 mensen. Toen de Limburgse kolenmijnen sloten, nam het treinvervoer in Limburg snel af. In 1969 werd de wagenmakerij gesloten.

Verwaarloosd
Het complex is tientallen jaren verwaarloosd. Pas in 2002 kreeg het een monumentenstatus en sindsdien is de bouwval gerestaureerd. Sporen uit het verleden, zoals oorlogsschade, zijn zichtbaar gebleven.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Overlast in zomer door werk aan spoor 'onvermijdelijk'
04-02-14 15:24 uur - Bron: ANP

Treinreizigers zullen in de zomer zeker hinder ondervinden door werkzaamheden aan het spoor bij onder meer Utrecht Centraal, Schiphol en Den Bosch. Maar de Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail streven er in overleg met reizigersorganisaties naar die overlast zo veel mogelijk te beperken.

Dat zei minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) vandaag in het vragenuurtje in de Tweede Kamer. De SP vroeg haar opheldering over berichten dat er in de zomer een chaos op het spoor wordt verwacht doordat knooppunt Utrecht Centraal en enkele andere grote stations soms dagenlang dicht zouden gaan.

Van een complete buitendienststelling is echter geen sprake, aldus Schultz. Wel is er een aangepaste dienstregeling, die tot langere reistijden zal leiden. Ook worden treinreizigers op bepaalde momenten met bussen vervoerd.

Buiten normale dienstregeling
Tijdens de werkzaamheden gaan sporen soms dicht om er veilig te kunnen werken. Er wordt zo veel mogelijk buiten de normale dienstregeling gewerkt, zodat reizigers er geen last van hebben. Verder is ervoor gekozen meerdere dagen in de vakantieperiode achtereen te werken aan grote, ingrijpende projecten, waardoor er de rest van het jaar minder hinder is.

Het overleg tussen NS, ProRail en de reizigersorganisaties over de precieze gevolgen van de werkzaamheden is nog gaande. 'Wij hechten net zo veel aan het doorgaan van het treinverkeer als u als Kamer', verzekerde Schultz.

Utrecht Centraal flink verbouwd
De minister wees erop dat er dit jaar en ook in 2015 en 2016 intensief aan het spoor wordt gewerkt. Zo wordt Utrecht Centraal flink verbouwd. Nu komen daar nog ongeveer 280.000 reizigers per dag. ProRail verwacht dat dat aantal zal toenemen naar zo'n 360.000 dagelijkse gebruikers.

Rond Schiphol worden de sporen vernieuwd. Daardoor kunnen er soms beperkt of geen treinen rijden van en naar de luchthaven. Ook het spoor in en rond Den Bosch gaat op de schop.

Bron: Het Parool
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Kamer wil laadpalen voor mobieltje op station
04-02-2014 16:42 | gewijzigd 04-02-2014 17:03 | ANP

Het kabinet en de Nederlandse Spoorwegen moeten onderzoeken of er op stations en perrons laadpalen kunnen komen waarmee reizigers hun mobiele telefoons, tablets en laptops kunnen opladen. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunde dinsdag een oproep daartoe van GroenLinks.

Omdat de gele informatieborden op NS-stations op veel plaatsen zullen verdwijnen, zijn mensen volgens die partij steeds afhankelijker van reisinformatie op hun mobiele apparatuur. Bovendien gaat het nog lang duren voordat er in treinen ook stopcontacten zijn in de 2e klas. Als tussenoplossing zou de NS daarom laadpalen op stations en perrons moeten plaatsen.

„Met een lege telefoon kun je niets. Als er minder informatie beschikbaar is op de borden, is het des te belangrijker dat je je telefoon kunt opladen op de stations”, aldus GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) noemde de laadpalen vorige maand al een interessante gedachte, omdat dit het comfort van treinreizigers ten goede komt. Ze zal erover overleggen met de NS.

Over het weghalen van de informatieborden met aankomst- en vertrektijden van treinen is de NS overigens nog in gesprek met consumentenorganisaties, omdat die vonden dat het bedrijf daarmee veel te hard van stapel loopt. Nu zijn er nog 3400 gele borden. Dat aantal zou worden teruggebracht naar 700.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Spoorgoederenvervoer groeit met minstens 10 procent in 2014

Gepubliceerd op 06-02-2014 om 10:47

Het spoorgoederenvervoer in Europa zal in 2014 met minstens tien procent groeien. Dat verwachten CEO Karl Michael Mohnsen van TX logistik, CEO Frank Schuhholz van ERS Railways en CEO Johan Gemels van NMBS Logistics. Zij spraken deze verwachting dinsdag uit tijdens het Rail en Logistiek congres in Amsterdam.

Directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer is verheugd over de positieve geluiden uit de branche. “De cijfers van ProRail gaven me al een idee dat er al een lichte stijging voor het spoorgoederenvervoer aan zat te komen, maar de uitspraken van deze topmannen geven een nog positiever beeld.”
Oplossing

Gerard Troche van het Directoraat Generaal Move, Europese Commissie, gaf een presentatie over Europese spoorcorridors. Hij erkende dat de aanleg van het Duitse deel van de Betuweroute, ook wel ‘derde spoor’ genoemd, problemen gaat opleveren. Troche vindt dat de Nederlandse overheid verantwoordelijk is voor het vinden van een uiteindelijke oplossing voor het continueren van het vervoer door Nederland, ook tijdens de werkzaamheden in Duitsland. De Nederlandse overheid kan de verantwoordelijkheid voor het vinden van oplossingen niet alleen bij de spoorgoederenvervoerders neerleggen, meent Troche.

De Tweede Kamer heeft dinsdag besloten dat er een onderzoek dient te komen naar de risico’s en overlast van het toenemende spoorgoederenvervoer in Gelderland, Brabant en Overijssel als gevolg van de aanleg van het Duitse deel van de spoorgoederenlijn. De Kamer wil dat Mansveld hiervan de veiligheidsrisico’s en overlast in kaart brengt. Toet: “Staatssecretaris Mansveld zegt een onderzoek te gaan starten. Dit gaat ons echter niet ver genoeg. De spoorsector en de Nederlandse overheid zullen samen voor oplossingen moeten zorgen. Het vervoer zal door Nederland door moeten blijven gaan; Dat is een Europese plicht, waar Troche ons van de week nog even fijntjes aan herinnerde.”
Derde spoor

Op dit moment wordt er gebouwd aan een derde spoor vanaf vanaf Oberhausen centraal station via Emmerich tot aan de grens tussen Duitsland en Nederland. De spoorlijn wordt 73 kilometer lang en wordt uitgerust met het Europese treinbeïnvloedingssysteem ECTS (European Train Control System).

 Daarnaast worden er over de volledige lengte van de spoorlijn geluidsschermen geplaatst.

Verder bleek er tijdens het congres onder de aanwezigen een sterke steun te zijn voor de Europese goederencorridors en bleek dat er grote behoefte bestaat voor meer Europese interoperabiliteit.

Bron: SpoorPro
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Prorail: koperdiefstal gedaald
vrijdag 7 feb 2014, 13:12 (Update: 07-02-14, 13:39)

Koperdiefstal op het spoor is vorig jaar met 40 procent gedaald. Dat zegt spoorbeheerder ProRail.

De daling komt onder meer doordat er vaker en meer bewakers langs het spoor lopen. Dat heeft volgens ProRail ook geregeld geleid tot aanhoudingen. Verder zijn er extra camera's, bewegingsmelders en hekken geplaatst.

Ook lijkt de identificatieplicht bij het aanbieden van koper aan metaalhandelaren zijn vruchten af te werpen, zegt ProRail.

Prijs gedaald
Er zijn ook externe factoren voor de daling. Zo is de prijs van koper het afgelopen jaar fors gedaald. Desondanks vervangt ProRail de komende tijd koper met materialen die minder opleveren, bijvoorbeeld aluminium.

"We zijn overal bezig met het vernieuwen van stations en we kijken dan gelijk even of we dat koper kunnen weghalen", zegt een woordvoerder.

ProRail is blij met de daling van de koperdiefstal langs het spoor. Het bedrijf denkt dat de daling de komende jaren doorzet.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Proef met gratis bewaakte fietsstalling bij NS
vrijdag 7 februari 2014

De Nederlandse Spoorwegen zijn bezig met een proef bij station Amstel in Amsterdam waarbij fietsen 24 uur gratis bewaakt kunnen worden gestald. Eind van dit jaar volgt een evaluatie waarna het gratis stallen landelijk kan worden ingevoerd. Dat liet NS vrijdag weten.

Dagelijks blijven momenteel in heel Nederland circa 30.000 plekken onbezet in de bewaakte stallingen. De spoorwegen willen de proef binnenkort uitbreiden met stallingen in Den Bosch, Breda en Utrecht. Sommige zijn mooi en voldoen prima, maar over een hoop andere zijn er klachten. NS wil die laatste groep flink aanpassen en vervolgens alle stallingen onderbrengen bij één exploitant. Wie zijn fiets langer dan 24 uur stalt, moet wel betalen. Maar iemand die dagelijks zijn fiets neerzet en naar zijn werk treint, is voortaan geen geld meer aan parkeren kwijt.

Ongeveer 40 procent van de dagelijkse treinreizigers gaat op de fiets naar het station, meldt de overheid. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu betaalt tot 2020 186 miljoen euro mee aan het realiseren van fietsenstallingen in Nederland.

De Fietsersbond laat weten blij te zijn met de proef. "De fiets en de trein zijn toch een twee-eenheid'', aldus een woordvoerster. "Het is dus heel goed dat de mensen worden gestimuleerd de fiets naar het station te nemen.'' De Fietsersbond hoopt dat de proef navolging krijgt van andere instanties en overheden. "De kosten van het openhouden van zo'n stalling wegen niet op tegen de baten. Want als mensen de fiets nemen, moeten gemeenten minder kosten maken aan dure parkeergelegenheden en maatregelen om de luchtkwaliteit goed te houden.''

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Nielske1990 »

Aanstaande zondag opent in Helmond ook een gratis bewaakte stationsfietsenstalling, op initiatief van de gemeente Helmond. Idee is om het te koppelen met het controlesysteem van de overige stallingen in de stad, én met de OV-chipkaart. Dan kun je dus ook je fiets in- en uitchecken... ;)
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
juniorfotograaf
Berichten: 430
Lid geworden op: do aug 23, 2012 1:54 pm
Locatie: In de buurt van een paar spoorlijnen
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door juniorfotograaf »

In navolging op voorgaande berichten is dit toch een dubieuze zaak denk ik:
http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINN ... roef.dhtml
Wat waar is en wat de gevolgen zullen zijn,dat zal de toekomst uitwijzen lijkt me.
Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3426
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Rens »

Die kwaliteitsslag waar ze het over hebben, is dat er een naar beneden? Ik ken genoeg mensen die het fijn vinden dat hun fiets bij het station gerepareerd kan worden: bij een kapotte fiets betekent het eenmaal lopen en bij aankomst terug op het station kan er weer gefietst worden.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Hilversum krijgt minischermen langs spoor
Gepubliceerd: 11 februari 2014 16:18, Laatste update: 11 februari 2014 16:34

Hilversum gaat als eerste gemeente in Nederland uitproberen of minischermen langs de spoorbaan het geluid van passerende treinen effectief dempen.

De schermen zijn maar een meter hoog en komen dicht tegen het spoor te staan, zodat het uitzicht van zowel bewoners langs de spoorlijn als dat van treinreizigers niet wordt gehinderd.

De minischermen zijn volgens spoorbeheerder Prorail een soort korven gevuld met stenen, die een schans vormen.

Aan de buitenzijde van de korven worden traptreden aangebracht. Als de trein stil komt te staan, kunnen reizigers zo op een schans stappen en de trap gebruiken. Doordat de trein tussen de steenkorven rijdt, wordt het geluid geabsorbeerd.

Elders
De minischermen worden op proef geplaatst langs twee gedeelten van de spoorlijn Hilversum - Amersfoort. Als blijkt dat de korven werken, komen ze ook op andere plekken te staan. Prorail wil de minischermen dan ook elders in het land gaan gebruiken.

Hilversum moet op grond van wettelijke voorschriften geluidswerende maatregelen nemen bij ruim 550 woningen in de gemeente, die wordt doorkruist door spoorlijnen. De woningen worden ook geïsoleerd. De gemeente praat nog met bewoners over details van het geluidsisolatieplan.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Nielske1990 »

Mooi dat er ook simpelere alternatieven komen voor geluidsdemping. Langs de weg kennen we al de 'geluidsdempende berm', benieuwd of dat ook wat zou kunnen doen rond spoorlijnen...
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Koning Willem-Alexander opent Rotterdam CS
woensdag 12 feb 2014, 11:59 (Update: 12-02-14, 12:34)

Koning Willem-Alexander opent volgende maand het nieuwe station Rotterdam Centraal. Het is het eerste station dat heropend wordt na een reeks grote vernieuwingen. De verbouwing van Rotterdam Centraal begon in 2004.

Het oude station werd volledig op de schop genomen, om ruimte te maken voor een heel nieuw station. Zo is er een loopbrug die de zestien sporen verbindt, een reizigerspassage van bijna 50 meter breed en is het dak voorzien van zonnepanelen.

Dagelijks passeren ongeveer 110.000 reizigers het station. Verwacht wordt dat dit in 2025 zal zijn toegenomen tot 323.000 bezoekers per dag.

Bijnaam
Het vernieuwde station wordt door veel Rotterdammers 'Station Kapsalon' genoemd, omdat de stationshal lijkt op het aluminium bakje waarin de populaire patat kapsalon ( friet met shoarmavlees) wordt geserveerd.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Nielske1990 »

NOS schreef:Dagelijks passeren ongeveer 110.000 reizigers het station. Verwacht wordt dat dit in 2025 zal zijn toegenomen tot 323.000 bezoekers per dag.
Lijkt me heel optimistisch... :roll:
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

ProRail werkt aan perron station Boxtel
Geplaatst op 13 februari 2014, Laatste update 13 februari, 14:10

BOXTEL - Spoorbeheerder ProRail gaat vanaf vrijdag 21 februari vier weekeinden werken aan het perron van het station Boxtel. Zo wordt de hoogte aangepast aan de nieuwe norm.

Hierdoor verbetert de toegankelijkheid voor mensen met een beperking. ProRail werkt in vier weekeinden: van vrijdag 21 februari tot en met maandag 24 februari, van vrijdag 7 maart tot en met maandag 10 maart, van vrijdag 14 maart tot en met maandag 17 maart en van vrijdag 21 maart tot en met maandag 24 maart. De werkzaamheden beginnen telkens op vrijdag 23.00 uur en duren tot uiterlijk maandag 6.00 uur. Reizigers kunnen wat overlast ervaren van de operatie. De werkzaamheden kunnen gevolgen hebben voor de sporen / perrons waarvan treinen vertrekken.

Bron: Brabants Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Spoorwegovergang Brandevoort dicht

Helmond - De spoorwegovergang bij Diepenbroek in de Helmondse wijk Brandevoort gaat deze week dicht.

Ze is niet meer nodig door de komst in oktober van een spoortunnel bij De Voort, tweehonderd meter verderop. Vanaf komende maandag is de overgang niet meer toegankelijk. Met de sloop wordt gewacht tot het weekend van 5 en 6 april. Er rijden dan geen treinen.

In datzelfde weekend wordt overigens ook de spoorwegovergang bij de Cortenbachstraat in Helmond-West gesloopt. De oversteekplaats wordt vervangen door een onderdoorgang.

Bron : ED.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Treinvervoerder Arriva wil compensatie voor hogere dieselprijs
Gepubliceerd op 14-02-2014 om 08:19

De afschaffing van het belastingvoordeel op diesel kost treinvervoerder Arriva jaarlijks vier miljoen euro. Als er geen compensatie komt, dan ziet de vervoerder geen andere mogelijkheid dan de hogere brandstofprijs door te berekenen in de prijs van het treinkaartje.

Arriva rijdt met dieseltreinen in de provincies Groningen, Friesland en Gelderland. Een dieseltrein rijdt één kilometer op één liter diesel. “Dit betekent voor ons een extra kostenpost van vier miljoen euro per jaar”, zegt directeur Anne Hettinga in de Leeuwarder Courant.

Oplossingen
Volgens Hettinga zijn er drie mogelijke oplossingen: “We nemen het verlies voor eigen rekening. Dat hebben we tot nu toe dan ook gedaan in afwachting van een echte oplossing. We willen niet de reiziger de dupe laten worden. Maar dit kunnen we natuurlijk niet tot in de eeuwigheid volhouden. Een andere mogelijkheid is met onze opdrachtgevers, de drie provincies, om de tafel te gaan en over compensatie te praten. De laatste optie is het prijskaartje te verhogen.”

Bron:OV Pro
Goed sporen. Daar houden we van.
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Nielske1990 »

Optie 1; Arriva heeft bij de inschrijving geen hogere dieselprijzen ingecalculeerd en heeft dus een bewust risico genomen.
Optie 2; Concessieverlener doet er belastinggeld bij. Dat is dus hetzelfde als het belastingvoordeel terug invoeren.
Optie 3; Reiziger (belastingbetaler) doet er geld bij. Dat is dus hetzelfde als het belastingvoordeel terug invoeren.

Hoop dus van harte dat het optie 1 wordt; risico van de ondernemer. Overal gaan lopen rondbazuinen dat je het zo geweldig doet, maar als ergens de kosten stijgen meteen gaan lopen jammeren om extra staatssteun. Kom op zeg... :roll:
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Mansveld blij met infosysteem spoor
18 februari 2014

Staatssecretaris Wilma Mansveld is blij met de invoering systeem Informatie Gevaarlijke Stoffen (IGS) voor het spoorvervoer in Nederland.

Daarmee is voortaan precies bekend welke en hoeveel gevaarlijke stoffen zich op een spooremplacement bevinden.

Tijdens een werkbezoek aan het rangeerterrein Kijfhoek noemde ze ‘goed nieuws’ dat hulpdiensten dankzij IGS sneller een aanvalsplan kunnen maken bij de bestrijding van een incident. Het vervoer over spoor is daarmee volgens haar nog veiliger.

IGS is gezamenlijk ontwikkeld door ProRail, Keyrail en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). De sector voldoet daarmee aan de wettelijke verplichting om te allen tijde volledige en juiste informatie te kunnen leveren over wagons met gevaarlijke stoffen op emplacementen.

Bron: Nieuwsblad Transport
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Geen nachttreinen via Helmond en Deurne naar Venlo
Geplaatst op 19 februari 2014, Laatste update 19 februari, 11:08

HELMOND - Helmond en Deurne kunnen niet profiteren van plannen om Nachtnet, het nachtelijke treinverkeer in Brabant, aan te sluiten op Venlo en Roermond. Dat antwoordde het college op vragen van PvdA.

Volgens het Helmondse college van B en W vinden hun collega's in Venlo de plannen toch te duur. Er is een aparte trein nodig die vanuit Eindhoven doorrijdt via Helmond en Deurne naar Limburg. Die kosten wegen niet op tegen de opbrengsten van het relatief kleine aantal reizigers.

Bron: Eindhovens Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Geen treinen Den Haag/Rotterdam
woensdag 19 feb 2014, 18:52 (Update: 19-02-14, 19:18)

Rond Den Haag en Rotterdam rijden geen treinen. De NS twittert dat er momenteel een spoedreparatie aan wissels is. Reizigers moeten rekening houden met vertraging en treinuitval.

Het is nog niet bekend hoe lang de vertragingen zullen duren.

Rotterdam
Op de website meldt de NS dat er rond Rotterdam Centraal beperkt treinverkeer is. Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd van 30 tot 60 minuten.

Den Haag
Rond Den Haag Centraal rijden helemaal geen treinen. De NS adviseert reizigers de RandstadRail tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal, de tram tussen Zoetermeer en Den Haag Centraal of de tram tussen Den Haag Centraal en Den Haag HS te nemen.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

"Treinverkeer spontaan stilgelegd"
woensdag 19 feb 2014, 21:38 (Update: 19-02-14, 21:51)

De grote treinstoring rondom Den Haag en Rotterdam is mede veroorzaakt door een probleem bij de verkeersleiding. Dat zegt bestuurder Roel Berghuis van vakbond FNV Spoor.

Volgens Berghuis hebben de verkeersleiders spontaan besloten het treinverkeer stil te leggen omdat er op te veel plekken tegelijkertijd aan het spoor moest worden gewerkt.

Vitale plekken
Spoorbeheerder Prorail liet spoedwerkzaamheden uitvoeren omdat bij een routinecontrole was gebleken dat vier wissels vervangen moesten worden. Dat had grote gevolgen voor de dienstregeling.

Volgens Berghuis liggen de wissels op vitale plekken en bleken de aanpassingen aan de treinenloop zo ingrijpend dat de dienstdoende verkeersleiders het niet konden bolwerken.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Mansveld: hinder na wisselproblemen vervelend
donderdag 20 februari 2014

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) vindt het "heel vervelend'' dat treinreizigers in een deel van de Randstad woensdag in de avondspits last hebben gehad van spoedreparaties op het spoor. Maar veiligheid staat voorop. Die afweging zal zeker zijn gemaakt, zei Mansveld donderdag in een reactie.

Ze moet nog worden bijgepraat over de exacte aanleiding van de storing en de manier waarop de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Maar blijkbaar vond spoorbeheerder ProRail het noodzakelijk de problemen met vier wissels bij Den Haag en Rotterdam acuut te verhelpen. "Ik begrijp dat het heel ongelukkig is voor de reizigers. Tegelijkertijd gaat het om een stuk veiligheid'', aldus Mansveld.

Ze wil eerst de feiten op een rijtje hebben voordat ze over de gang van zaken oordeelt. Aanvankelijk gingen er geruchten dat er sprake was van een werkonderbreking of wilde staking van het personeel van ProRail. Maar "daar heb ik absoluut geen berichten over meegekregen'', zei Mansveld. ProRail ontkende eerder al dat medewerkers hun werk hadden neergelegd.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Inspectie wil beter onderhoud van spoorwegen
Gepubliceerd: 21 februari 2014 16:23, Laatste update: 21 februari 2014 16:41

Het onderhoud van het spoor door Prorail moet beter. Zo zou veiligheid een prominentere plaats moeten krijgen bij klein onderhoud en moet het spoorbedrijf beter zicht krijgen over de actuele staat van het spoor.

Dat stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een vrijdag uitgebracht rapport.

De ILT controleerde het spoor in verschillende delen van het land: de Achterhoek, Arnhem en Oost-Gelderland (Gelre), het gebied rond Amersfoort en Zeeland.

Volgens de inspectiedienst is er nergens sprake van acuut gevaar. Wel vindt de inspectie dat Prorail meer de regie moet nemen bij het sturen op kwaliteit en veiligheid.

Ook constateerde de ILT dat er grote regionale verschillen zijn in de staat van onderhoud. Zo bleek het spoor in Gelre er beter aan toe te zijn dan Zeeland.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Treinverkeer rond Den Haag tot en met 2 maart uitgedund
vrijdag 21 februari 2014

Door herstelwerkzaamheden aan wissels bij Den Haag kunnen niet alle treinen rijden. Dit zal zeker tot en met 2 maart duren. Het is nog niet bekend welke beperkingen dit zijn. Hier hopen NS en ProRail binnenkort meer duidelijkheid over te kunnen geven.

De problemen begonnen woensdag toen tijdens controles werd vastgesteld dat vier wissels rond Den Haag en Rotterdam niet aan de veiligheidseisen voldeden. ProRail spreekt van een incident en beklemt dat de eerdere ontspoorde trein door een vermoedelijk defecte wissel er los van staat.

Vaste stand
Vandaag reden er alleen minder treinen tussen Den Haag en Utrecht, donderdag was ook het treinverkeer tussen Rotterdam en Den Haag en Rotterdam en Utrecht beperkt. Enkele wissels zijn weer terug in dienst, en één wissel is geklemd. Dat betekent dat die wissel in een vaste stand ligt en niet bedient kan worden.Wel kunnen er treinen overheen rijden.

Weekend
Omdat er in het weekend minder treinverkeer is, zullen zaterdag en zondag wel vrijwel alle treinen rijden. Alleen zaterdag 22 februari in de ochtend tot 9:30 uur kunnen er treinen uitvallen. Wat de beperkingen vanaf maandag 24 februari zullen zijn is onduidelijk. Het is mogelijk dat men kiest om alle intercity's naar Den Haag weer te laten rijden maar op een ander traject rond Den Haag treinen gaan uitvallen.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Meer treinen tussen Heerlen en Sittard
Tijd Gepubliceerd op: 24.02.14 14:29, laatste update: 24.02.14 15:56

De Nederlandse Spoorwegen verbeteren eind dit jaar de treindienst tussen Heerlen en Sittard. Vanaf dat moment zal er vrijwel de hele dag twee keer per uur een stoptrein in beide richtingen rijden.

Door onze verslaggever
Heerlen/Sittard


Momenteel is dat alleen in de ochtend- en avondspits het geval. Buiten deze piekmomenten kan er op de tussenliggende stations slechts één keer per uur op de trein worden gestapt. Die situatie wordt dus veranderd.

Uitgangspunt van de nieuwe dienstregeling 2015 is dat voortaan elk NS-station in Nederland tot 20.00 uur ’s avonds minimaal een halfuur-dienst heeft. Heerlen-Sittard is één van de vijf NS-lijnen in het land met stations waar dit nog niet de dagelijkse praktijk is. Tussen Heerlen en Sittard gaat het concreet om de stations Hoensbroek, Nuth, Schinnen, Spaubeek en Geleen Oost.

Deze stations krijgen nu vanaf december betere aansluitingen op de Veolia-treinen van de Heuvellandlijn Kerkrade-Maastricht en de intercity’s tussen Maastricht en de Randstad.
De intercity die via Heerlen-Sittard richting Schiphol rijdt, blijft gewoon bestaan.

Bron: Dagblad De Limburger
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS wil overal minimaal twee treinen per uur
Gepubliceerd: 25 februari 2014 11:16, Laatste update: 25 februari 2014 13:04

Als het aan de NS ligt, kunnen reizigers vanaf 2015 op alle stations twee keer per uur op de trein stappen.

Op de vier trajecten waar nu nog één trein per uur rijdt, wil de NS elk halfuur een trein laten rijden. Ook moeten er tijdens de daluren meer intercity's gaan rijden tussen Amersfoort, Apeldoorn en Deventer.

Dat staat in het dienstregelingsplan dat de NS voor advies heeft neergelegd bij belangenorganisaties.

Extra sprinters gaan rijden op de trajecten Arnhem - Ede-Wageningen, Breda - Dordrecht, Roosendaal - Dordrecht en Heerlen - Sittard. Ruim 4000 reizigers moeten profijt krijgen van de verdubbeling van het aantal treinen.

Reizigers tussen Amersfoort en Deventer kunnen vanaf komend jaar drie keer per uur een intercity pakken. Nu kan dat nog twee keer in de daluren. Ongeveer 750 mensen krijgen straks dagelijks een kortere reistijd. Daar bovenop zorgt deze derde intercity voor een betere aansluiting met Amsterdam. Tijdens de spits blijven, net zoals nu, vier treinen rijden.

Nachtintercity's
Ook wil de NS ruim 7500 treinreizigers in het weekeinde tegemoet komen door meer nachtintercity's in te zetten. Zij kunnen dan voor het laatst rond 01.00 uur vanuit de Randstad naar onder meer Zwolle en Deventer. Wie nu vanaf Amsterdam Centraal naar Deventer vertrekt, moet om 23.30 uur al op de laatste trein.

De NS is echter ook van plan om sommige trajecten een aantal treinen te schrappen. Zo komt de intercity tussen Haarlem en Uitgeest te vervallen en komt er een sprinter die in de daluren twee keer per uur zal rijden, terwijl reizigers van bijvoorbeeld station Beverwijk en Haarlem-Spaarnwoude nu altijd vier keer per uur de trein kunnen nemen.

Ook zullen dagelijks ruim 1200 mensen in Haarlem moeten overstappen voor Amsterdam Centraal. Volgens een NS-woordvoerder kost dit ''maar een paar minuten extra reistijd".

Spoorboekje
Of de plannen daadwerkelijk in het spoorboekje van 2015 worden opgenomen, ligt aan het advies van onder meer het Landelijke Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) en Prorail. Volgens een woordvoerder van de NS wordt in augustus meer bekend over de dienstregeling voor komend jaar.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Station Oisterwijk krijgt tunnel, verliest derde spoor
Geplaatst op 25 februari 2014, Laatste update 25 februari, 18:44

OISTERWIJK - Het station in Oisterwijk krijgt een voetgangerstunnel met liften, waarmee reizigers van en naar het tweede perron kunnen. Ook wordt aan de noordkant van het station een extra fietsenstalling aangelegd.

Spoorbeheerder ProRail heeft in overleg met de gemeente Oisterwijk tot deze maatregel besloten. Tegelijk wordt het derde spoor ter hoogte van het Oisterwijkse station verwijderd. Dit past in het beleid van ProRail om zo veel mogelijk wissels weg te werken. De ingreep aan station Oisterwijk vindt plaats in 2016 en 2017 en duurt ongeveer anderhalf jaar.

Bron: Brabants Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Eén compensatieregeling voor vertraging spoor
27-02-2014 18:29 | ANP

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) wil één regeling voor spoorreizigers om geld terug te krijgen na een vertraging. Dat heeft ze donderdag in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Het OV Loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, had hiervoor gepleit.

Bijna alle spoorvervoerders hebben een compensatieregeling voor vertragingen, maar het zijn allemaal verschillende regelingen. Voor reizigers die geld terug willen na vertraging van een reis met meerdere vervoerders, levert dat veel rompslomp op. Het OV Loket kreeg hierover veel klachten.

Eén regeling kan het reizigersbelang dienen, aldus Mansveld. De compensatieregeling is afhankelijk van de wensen die de opdrachtgevende overheid in het kader van de aanbesteding heeft opgesteld. Mansveld gaat daarom met deze overheden om de tafel zitten om tot een uniforme regeling te komen.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Toezicht bij stations Maaslijn
Geplaatst op 28 februari 2014 Laatste update 28 februari, 22:13

NIJMEGEN/ROERMOND - Langdurig werklozen en beveiligers in opleiding gaan als toezichthouder aan de slag bij treinstations langs de Maaslijn. Door de opleiding en ervaring die ze via het project krijgen, maken ze een betere kans om straks een baan te vinden.

Het gaat vooralsnog om een proef die duurt tot de zomer.

Taken
Op het moment zijn er 3 toezichthouders die zich verplaatsen per trein tussen de stations. Hun belangrijkste taak is het bewaken van de openbare orde en veiligheid in de stationsgebieden. Ze helpen reizigers met vragen, melden gebreken en voorkomen door hun aanwezigheid dat dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen.

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurder
maandag 3 maart 2014

Treinreizigers die met twee vervoerders reizen krijgen vanaf 2 april te maken met een nieuw tariefsysteem. In het nieuwe systeem wordt rekening gehouden met de verschillende tarieven per vervoerder, maar ook met de lange afstandskorting. In veel gevallen wordt het goedkope papieren treinkaartje iets duurder. Daar staat tegen over dat reizen met de ov-chipkaart later dit jaar goedkoper worden.

Reizigers die met twee vervoerders reizen zijn op dit moment nog veel goedkoper uit met een papieren treinkaartje. Met het nieuwe tariefsysteem wordt het papieren treinkaartje weliswaar een fractie duurder, maar worden reizen met de ov-chipkaart veel goedkoper. De vervoerders slagen echter er nog niet in om het nieuwe tariefsysteem op 2 april al door te voeren op de ov-chipkaart. Dat zal gebeuren later in kwartaal twee. Op 2 april zullen alleen de tarieven wijzigen van het papieren treinkaartje. Reizigers die alleen met NS reizen hebben niet te maken met het nieuwe tariefsysteem.

Concrete voorbeelden:
  • Een papieren treinkaartje Nijmegen - Venray kost nu € 10,80 en per ov-chipkaart € 13,56. Vanaf 2 april zal het papieren treinkaartje € 11,66 kosten. Later zal die prijs ook gelden voor de ov-chipkaart.
  • Een papieren treinkaartje Utrecht - Venray kost nu € 18,30 en per ov-chipkaart € 21,27. Vanaf 2 april zal het treinkaartje € 18.66 gaan kosten. Van Venray naar Utrecht wordt het kaartje nog een fractie duurder: € 18,83. Later gaan die tarieven ook gelden voor de ov-chipkaart.
Positief
Alhoewel de treinkaartjes iets duurder zijn, is reizigersorganisatie Rover overwegend positief. Dat is omdat er eerst een prijsstijging dreigde oplopend tot meer dan 30 procent. Doordat lange afstandsreizigers in het nieuwe systeem straks toch een korting krijgen, vallen de prijsstijgingen veel minder hoog uit. Alhoewel Rover positief is, wil de vereniging nog wel meer weten over de effecten.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

ILT: meerdere installaties beveiligingssysteem ATB Vv werken niet
Gepubliceerd op 04-03-2014 om 18:16

Meerdere ATB Vv-installaties op het Nederlandse spoor werken niet. Dat blijkt uit een steekproef die de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft gedaan naar de werking van het beveiligingssysteem. Daaruit bleek dat 4 van de 117 gecontroleerde installaties niet functioneerden. De Inspectie voerde de steekproef uit naar aanleiding van een rood sein-passage vorig jaar bij de Hanzebrug bij Zwolle. De ILT voerde het onderzoek uit omdat er eerder werd verondersteld dat het niet werken van het ATB Vv-systeem de oorzaak was van de rood sein-passage. Nu blijkt echter dat de machinist te hard reed. In het geval dat een machinist bij een rood sein zowel te hard rijdt als te zacht afremt, treedt er geen veiligheidssysteem in werking. De machinist heeft een boete gekregen.

Het oude ATB EG-systeem (Automatische Treinbeïnvloeding, Eerste Generatie) ziet het verschil niet tussen of een machinist zacht of hard afremt. Wanneer een sein aan de machinist een remopdracht geeft, controleert ATB EG of de machinist reageert op het seinbeeld. ATB EG controleert niet of de machinist in voldoende mate remt. Met andere woorden: ATB EG garandeert niet dat de trein voor het stoptonende sein tot stilstand komt.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn
dinsdag 11 maart 2014

De Kamer heeft de motie van de ChristenUnie aangenomen waarin wordt uitgesproken dat een kwartierdienst op de hele Valleilijn (Ede-Wageningen - Amersfoort) wenselijk is. In februari liet staatssecretaris Mansveld weten het niet nodig te vinden om de kwartierdienst op de Valleilijn door te trekken van Barneveld naar Ede-Wageningen en het ook niet nodig te vinden de lijn door te laten rijden naar Arnhem.

Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber: “Er is nu gelukkig een meerderheid in de Tweede Kamer die erkent dat er wat moet gebeuren. De Valleilijn zit aan de grenzen van de capaciteit en treinen zijn regelmatig overvol. Met een kwartierdienst kunnen reizigers zich beter over de treinen verspreiden en ontstaat er ruimte voor de lijn om verder te groeien.”

In de motie, die is meegetekend door D66 en de SGP, en werd gesteund door VVD, PvdA, CDA, GroenLinks, 50+ en Partij voor de Dieren, wordt niet alleen gevraagd om een kwartierdienst mogelijk te maken. Ook moet staatssecretaris Mansveld samen met de provincie Gelderland de verbinding met Arnhem verbeteren. Mogelijk zal de Valleilijn gaan doorrijden naar Arnhem om lange overstaptijden op station Ede-Wageningen te voorkomen. Dit moet voor de zomer duidelijk worden. Vorige week bleek al dat doorrijden het hoogst scoort in de Maatschappelijke Kosten Batenanalyse die de provincie Gelderland heeft laten maken.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS test vereenvoudigde reisplanner
Gepubliceerd: 12 maart 2014 14:38, Laatste update: 12 maart 2014 14:42

De NS is in samenwerking met de Universiteit Twente een test gestart met een vereenvoudigde reisplanner waarin reizigers op een natuurlijke wijze hun reis kunnen invullen.

Dat laat de Universiteit Twente woensdag weten.

De Treinplanner is via de website van de NS al te gebruiken. Er is nog maar één zoekveld in plaats van een apart veld voor vertreklocatie, bestemming, tijdstip en dag.

Reizigers kunnen bijvoorbeeld invullen "overmorgen om 11 uur van Enschede naar Utrecht". Ook is het mogelijk specifieke adressen in die opdracht te noemen.

Wanneer alleen twee adressen of locaties worden ingevoerd, plant de Treinplanner de reis automatisch zo snel mogelijk.

De nieuwe reisplanner werd door de Universiteit Twente een jaar geleden al ontwikkeld en is in de afgelopen maanden geoptimaliseerd. De software vertaalt termen uit het enkele zoekveld naar informatie die de reisplanner kan analyseren.

Na de proef met de Treinplanner bepaalt de NS later dit jaar of de huidige reisplanner definitief wordt vervangen.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie