Weer | Maandoverzicht juni 2013

Algemene info
Gebruikersavatar
Kobus
Berichten: 398
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 7:59 pm

Weer | Maandoverzicht juni 2013

Bericht door Kobus »

JUNI 2013: VRIJ KOEL, DROOG EN AAN DE SOMBERE KANT

De afgelopen juni is in mijn regio uitgekomen op 15,0°C en was daarmee aan de koele kant. Normaal over het tijdvak 1901-2010 is 15,4°C. Het was hiermee tevens de zesde koude maand op rij in successie. Sinds 1900 kwam dat maar een paar keer eerder voor en is dus een erg zeldzame gebeurtenis. Gaat zelfs nog ver voor m’n tijd sinds ik ’t weer bijhou. Landelijk gezien bedroeg de periode december 1978 t/m september 1979 en de periode februari t/m november 1965 de twee langst aaneengesloten series koude maanden, beide jaren maar liefst 10 stuks op rij.

Afbeelding

Juni telde 16 warme dagen en 5 zomerse dagen, net 1 warme dag teveel. De 5 zomerse dagen zijn wel volgens de norm. Tropische hitte kwam 1 keer voor, ook precies normaal. De paar hittepieken en de lage uitschieters zorgden voor een evenwicht, net wat meer hellend naar de koele kant dus, vooral door de koude nachten. Over heel de maand genomen was de gemiddelde maximumtemperatuur wel normaal. De warmste juni van de laatste 2 decennia kwam voor in 2003 (17,7°C), de koelste juni had ik in 1991 met 12,5°C.

Qua neerslag bracht juni het er lange tijd bekaaid vanaf. Pas in de laatste decade kwam er wat regen en werden er millimeters bij elkaar gesprokkeld. Ik kwam tot 50 millimeter en juni bleef daarmee in deze regio een droge maand. Normaal over 1901-2010 is 59 millimeter. Elders kwam het een paar keer flink tot hoosregen en onweer maar hier wilde het maar weinig keren lukken. Vooral na de hitte op de 18de baalde ik een beetje, elders kwam het grootschalig tot regen en onweer op de 19de en 20ste, ik moest het beide dagen doen met een schamele 0,5 millimeter en tevens aanhoudende warmte, terwijl ze in het oosten op meerdere plaatsen tot hun kniën in het water stonden van de ondergelopen straten.

Afbeelding

Ook vorig jaar schreef ik nog dat het opvallend is dat het in mijn regio tegenwoordig steeds vaker vooral en alleen pas tijdens koelte tot regen van betekenis kan komen. Juni vorig jaar had dit net zo, na hitte geruisloze overgang naar koeler weer. Vooral in de negentiger jaren ging dat er wel anders aan toe. De datum rond 6-7 juni sprak verschillende jaren boekdelen met steeds wel ergens in het land tientallen millimeters regen na hitte. Zo viel er hier op 7 juni 1996 rond de 30 millimeter in een paar uur tijd als afsluiter van een hitteperiode en ook in 1998 was het hier prijs. De natste juni van de laatste 2 decennia had ik in 1997 (125 millimeter), de droogste in 2010 met slechts 16 millimeter.

Qua zonuren kwam juni uit op 203 uren en was daarmee vrij somber, normaal over 1901-2010 zijn 216 uren. Daarmee gaf deze juni evenals die van vorig jaar wat compensatie tegenover alle zeer zonnige juni’s in de periode 2000 t/m 2010.

Afbeelding

Er kwamen zowaar 3 zonloze dagen voor, normaal is dat er slechts 1. Qua onweer was juni echt een zeer saaie maand, het kwam geen een keer voor! Normaal komt dat toch op 3 dagen voor. Maar dit soort maanden zorgen ervoor dat onweer steeds verder afneemt. Het tijdvak 2000 t/m 2010 zorgde er al voor dat het gemiddelde van het aantal onweersdagen over de normaal van 1901-2010 is afgenomen van 5 naar 3 dagen. Erg jammer. Maar wie weet scoren de komende jaren weer meer onweersdagen in juni, evenals 2011 die er trouwens ook iets meer had.


Tussenbalans

De eerste helft van 2013 zit erop en het is voor mij sinds mensenheugenis dat ik zo’n tussenstand heb gezien qua temperatuur. Deze verloopt tot nu toe met 6,5°C zeer koud, normaal over de eerste zes maanden is 7,8°C. Het is dus sinds 1979 nooit meer voorgekomen dat alle eerste zes maanden van het jaar (zeer) koud verliepen. Wat een prestatie na die zovele recordwarme jaren en warmterecords in de periode 1988 t/m 2008! Qua neerslag kom ik hier nu op 330 millimeter uit en dat is bijna precies aan de normale 329 millimeter. Qua zonuren zit ik nu op 822 uren en daarmee is het tot nu toe een somber jaar, normaal rond deze periode zijn 887 uren. Logisch eigenlijk, op januari na waren alle maanden (vrij) somber.

Nog een weerspreuk voor juni: “Juniweer meer droog dan nat, vult met goede wijn het vat”.
(Spoor)brug en overwegfreak.
Plaats reactie